Cień Godzilli „Ganbare! Warsztaty umierania” Katarzyny Boni w perspektywie studiów nad katastrofami
Main Article Content
Abstrakt
Tematem artykułu jest interpretacja reportażu Katarzyny Boni Ganbare! Warsztaty umierania w perspektywie studiów nad katastrofami. Autorka wykorzystuje badania Konrada Wojnowskiego z książki Pożyteczne katastrofy. Taka perspektywa pozwala zobaczyć w doświadczeniach Japończyków nie tylko straty, ale i pożytki oraz zastanowić się nad pozytywnymi aspektami kolejnych katastrof. Autorka czerpie inspirację z tekstu J.‑L. Nancy’ego After Fukushima: The Equivalance of Catastrophes. Francuski filozof nakazuje traktować katastrofy jako zjawiska typowe, których konsekwencje mają zasięg globalny, a następujący po nich kryzys zmienia spojrzenie na przeszłość i przyszłość. Autorkę interesuje m.in. przeżywanie żałoby przez bohaterów reportażu, którą rozumie zgodnie z koncepcjami Judith Butler i Vinciane Despret.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Augustyn Kamila, Warsztaty z Apokalipsy. Zagrożenia atomową zagładą w reportażach Swietłany Aleksijewicz, Katarzyny Boni oraz Johna Herseya, „Przegląd Humanistyczny” 2017, nr 1, s. 109-117.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bieńczyk Marek, Katastrofy i wypadki w czasach romantyków, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Blanchot Maurice, The Writing of the Disaster, przeł. Ann Smock, University of Nebrasca Press, Lincoln 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Boni Katarzyna, Ganbare! Warsztaty umierania, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brown Kate, Plutopia. Atomowe miasta i nieznane katastrofy nuklearne, przeł. Tomasz Bieroń, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Butler Judith, Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence, Verso Books, London, New York 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Butler Judith, Ramy wojny. Kiedy życie jest godne opłakiwania?, przeł. Agata Czarnacka, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chymkowski Roman, Grębecka Zuzanna, Kultura w cieniu bomby atomowej. Wprowadzenie do lektury, „Przegląd Humanistyczny” 2017, nr 1, s. 9-10.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Despret Vinciane, Wszystko dla naszych zmarłych. Opowieści tych, co zostają, przeł. Urszula Kropiwiec, Karakter, Kraków 2021,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Głownia Dawid, Polisemiczne potwory: Kaijū eiga jako nośnik treści społeczno-politycznych. Casus Godzilli, „Litteraria Copernicana” 2014, nr 2, s. 225-243.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
„Kultura Współczesna” 2020, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Loska Krzysztof, Życie w cieniu elektrowni atomowej (Fukushima - dziesięć lat później), „Kwartalnik Filmowy” 2021, nr 114, s. 145-163.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nancy Jean-Luc, After Fukushima. The Equivalence of Catastrophes, przeł. Charlotte Mandell, Fordham University Press, New York 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red. Iwona Boruszkowska, Katarzyna Glinianowicz, Aleksandra Grzemska, Paweł Krupa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
„Przegląd Humanistyczny” 2017, nr 1
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sarzyńska Anna, Medialne życie katastrofy. Przypadek wybuchu w Czarnobylskiej Elektrowni Atomowej, „Kultura Współczesna” 2020, nr 2, s. 53-68.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szarecki Artur, Ciało w stanie rozpadu. Doświadczenie bomby atomowej w relacjach hibakusha, „Przegląd Humanistyczny” 2017, nr 1, s. 43-52.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szerszeń Tomasz, Wszystkie wojny świata, słowo/obraz terytoria, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Gdańsk-Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wojnowski Konrad, Pożyteczne katastrofy, Universitas, Kraków 2016
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zabużko Oksana, Planeta Piołun, przeł. Katarzyna Kotyńska, Joanna Majewska, Anna Łazar, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##