Performing the (Non)Human A Tentatively Posthuman Reading Of Dionne Brand's Short Story „Blossom”
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł, który pierwotnie ukazał się w czasopiśmie “TransCanadiana: Polish Journal of Canadian Studies”, proponuje posthumanistyczną lekturę opowiadania Dionne Brand Blossom. Rozpoczyna go ogólna charakterystyka posthumanizmu, która zawiera pewne krytyczne wglądy w myśl posthumanistyczną. Następnie artykuł oferuje odczytanie opowiadania Dionne Brand Blossom poprzez problematyzację (liberalno‑humanistycznej) koncepcji „człowieka”. Skupia się zwłaszcza na szczególnym języku używanym w opowiadaniu, wykorzystywanych przez Brand kategoriach przestrzennych oraz rezygnacji z samo(o)panowania na rzecz sił więcej‑niż‑ludzkich jako sposobie Blossom na uzyskanie upodmiotowienia. Stając się kapłanką bogini Oya (albo, zaiste, samą boginią), Blossom jest w stanie wyjść poza nowoczesne zachodnie społeczno‑polityczne dyskursy uwierzytelnionych i ustabilizowanych tożsamości, które opierają się na rasie, płci, religii, pochodzeniu kulturowym oraz naznaczonej myśleniem zachodnim „ludzkości”.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Brand Dionne, Blossom, in: Likely Stories: A Postmodern Sampler, ed. George Bowering, Linda Hutcheon, Coach House Press, Toronto 1992, s. 31–42.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brydon Diana, Dionne Brand’s Global Intimacies: Practising Affective Citizenship, 13 March 2010, s. 3, https://mspace.lib.umanitoba.ca/xmlui/bitstream/handle/1993/32319/Brydon_Diana_Affective_Citizenship.pdf?sequence=1&isAllowed=y [access: 2023/05/24].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Goldberg David Theo, The Threat of Race: Reflections on Racial Neoliberalism, Wiley- Blackwell, Malden 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Herbrechter Stefan, Callus Ivan, What Is a Posthumanist Reading?, “Angelaki” 2008, vol. 13, no. 1, s. 95–111.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Minh- ha Trinh T., Grandma’s Story, in: eadem, Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism, Indiana University Press, Indianapolis 1989, s. 119–151.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Phelan Peggy, Unmarked: The Politics of Performance, Routledge, London and New York 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Renk Kathleen J., Caribbean Shadows & Victorian Ghosts: Women’s Writing and Decolonization, University of Virginia Press, Charlottesville 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Smith Stephanie A., Suckers, “differences: A Journal of Feminist Cultural Studies” 1998, vol. 10, nr 1, s. 175–208.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sturgess Charlotte, Redefining the Subject: Sites of Play in Canadian Womens Writing, Rodopi, Amsterdam and New York 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Taussig Michael, Mimesis and Alterity: A Particular History of the Senses, Routledge, New York and London 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Taylor Charles, The Politics of Recognition, in: Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, ed. Amy Gutman, Princeton University Press, Princeton New Jersey 1994, s. 25–73.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##