Strofoida (i stroficzność) O pragmatycznym stosowaniu pojęć w badaniu wiersza
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia rozważania na temat strofioidy jako formalnej struktury utworu poetyckiego napisanego wierszem wolnym, który jest odpowiednikiem strofy. Porównując różne użycia tego terminu oraz jego definicje zaczerpnięte z encyklopedii, słowników i opracowań naukowych napisanych w języku polskim, analizuję różnice między strofą a strofioidą (quasi-strofą), poszukując znaczących różnic między tymi dwoma zjawiskami. Czytając teksty poetyckie oraz porównując i analizując takie cechy strof jak: rym, wersyfikacja, metryka, liczba wersów, tożsamość i integralność składniowa oraz graficzna, przedstawiam spostrzeżenia, które pozwalają zreorganizować i uporządkować istniejącą wiedzę o stroficzności.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Alighieri Dante, Pieśń X (Czyściec), w: tegoż, Boska Komedia, przeł. Julian Korsak, Fundacja Nowoczesna Polska, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Alighieri Dante, Pieśń X (Czyściec), w: tegoż, Boska Komedia, przeł. Jarosław Mikołajewski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2021, [za:] „Fabrica Litterarum Polono-Italica” 2021, nr 1 (3), s. 221.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Balbus Stanisław, „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Balcerzan Edward, Literackość. Modele, gradacje, eksperymenty, Wydawnictwo Naukowe FNP, Toruń 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brożek Bartosz, Hohol Mateusz, Umysł matematyczny, Copernicus Press, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brzostowska-Tereszkiewicz Tamara, Ekwiwalencja tekstowa w teorii przekładu i wersologii, w: Potencjał wiersza, red. Witold Sadowski, Wydawnictwo Naukowe IBL PAN, Warszawa 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bukowiec Paweł, Metryczne znaki IDEOLO (Bal w Operze), w: tegoż, Metronom. O jednostkowości poezji nazbyt rytmicznej, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dłuska Maria, Prace wybrane, red. Stanisław Balbus, t. 2, Universitas, Kraków 2001a.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dłuska Maria, Prace wybrane, red. Stanisław Balbus, t. 3, Universitas, Kraków 2001b.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl [dostęp: 2022/06/21].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gemel Aleksander, Kognitywna teoria prototypu: próba filozoficznej analizy, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2013, nr 19.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guty Zuzanna, Sonet jako aplikacja internetowa. Twórcza kontynuacja czy degradacja gatunku?, [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, red. Krzysztof Sakowski, Marek Plęs, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Harasymowicz Jerzy, Żony poetów, w: Od Staffa do Wojaczka. Poezja polska 1939–1985. Antologia, red. Bohdan Drozdowski, Bohdan Urbankowski, t. II, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Herbert Zbigniew, Wiersze zebrane, Wydawnictwo a5, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jaskuła Zdzisław, Interpunkcja we współczesnej poezji polskiej, „Roczniki Humanistyczne” 1982, t. 30, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kirby-Smith Henry Tompkins, The Origins of Free Verse, The University of Michigan Press, Michigan 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korwin-Piotrowska Dorota, Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krynicki Ryszard, Wiersze ostatnie (Faksymilia i opis rękopisów), w: Wisława Szymborska, Wystarczy, Wydawnictwo a5, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, wyd. 2, Antykwa, Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Teoria wiersza, Antykwa, Kraków 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Wersologia. Studium wiersza, metru i kompozycji wersyfikacyjnej, Antykwa, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kunz Tomasz, Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza: od poetyki tekstu do poetyki lektury, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mastalski Arkadiusz Sylwester, Wiersze z Google – problem autorstwa i sprawczości w świetle teorii wiersza, „Acta Universitatis Wratislaviensis” No. 3818, „Prace Literackie” 2017, nr LVII.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mastalski Arkadiusz Sylwester, Polityczność wiersza. Kilka uwag o wersyfikacji jako formie komunikacji w poezji zaangażowanej lewicowo, „Wielogłos” 2018, nr 2 (36).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Matywiecki Piotr, Ujęcie i rzut. O „Fortepianie Szopina” Cypriana Norwida, „Pamiętnik Literacki” 2018, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michałowski Piotr, Miniatura poetycka, „Pamiętnik Literacki” 1994, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michałowski Piotr, „Żebym wreszcie powiedzieć mógł…”: portret jednego wiersza z Czesławem Miłoszem w tle, „Pamiętnik Literacki” 2011, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Norwid Cyprian Kamil (2003), Ogólniki, w: tegoż, Vade-mecum, red. Józef Fert, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz Ryszard, Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, w: Kulturowa teoria literatury.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Główne pojęcia i problemy, red. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz, wyd. 2, Universitas, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Wydawnictwo Naukowe IBL PAN, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okopień-Sławińska Aleksandra, Wiersz nieregularny i wolny Mickiewicza, Słowackiego i Norwida, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1964.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Onak Leszek, Podgórni Łukasz, Skanowanie balu, Rozdzielczość Chleba, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Orska Joanna, Czego doświadcza teoria? O książce Ryszarda Nycza „Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura”, „Wielogłos” 2014, nr 1 (19).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pawelec Dariusz, Poezja Stanisława Barańczaka: reguły i konteksty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pietras Wojciech, Wers na pograniczach wersologii, „Prace Filologiczne; Literaturoznawstwo” 2021, nr 11.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pszczołowska Lucylla, Wiersz polski. Zarys historyczny, FUNNA, Wrocław 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różewicz Tadeusz, Ranny, [za:] Marzena Woźniak-Łabieniec, From manuscript to first printed edition. On the early variants of the poem Ranny by Tadeusz Różewicz, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2019, nr 4(55).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rorty Richard, Osobne światy czy osobne słowa? Konsekwencje pragmatyzmu dla badań literackich, przeł. Grzegorz Jankowicz, w: Teorie literatury XX wieku: antologia, red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Znak, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Tekst graficzny Białoszewskiego, Wydawnictwo Naukowe UW, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Universitas, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sawicki Stefan, Problematyka badań nad wierszem wolnym, „Roczniki Humanistyczne” 1959, nr 8(1).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siatkowski Zbigniew, Wersyfikacja Tadeusza Różewicza wśród współczesnych metod kształtowania wiersza, „Pamiętnik Literacki” 1958, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sioma Radosław, Opis wiersza: analizy i interpretacje liryki polskiej, Wydawnictw Naukowe UMK, Toruń 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skibski Krzysztof, Poezja jako iteratura. Relacje między elementami języka poetyckiego w wierszu wolnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl [dostęp: 2022/06/21].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Słownik terminów literackich, red. Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Strofika, w: Poetyka. Zarys encyklopedyczny, dz. III: Wersyfikacja, t. VI red. Maria Renata Mayenowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1964.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sylabizm, w: Poetyka. Zarys encyklopedyczny, dz. III: Wersyfikacja, t. III red. Zdzisława Kopczyńska, Maria Renata Mayenowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Wrocław 1956.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szymborska Wisława, W uśpieniu, w: Wystarczy, Wydawnictwo a5, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śniecikowska Beata, TAK odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, „Teksty Drugie” 2019, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tenczyńska Anna, „Z nutami nuconymi na dalekim Podhalu...” Nawiązania do muzyki ludowej w „Ciemnych ścieżkach” i „Muzyce wieczorem” Jarosława Iwaszkiewicza, „Pamiętnik Literacki” 2015, nr 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
The New Princeton Encyclopaedia of Poetry and Poetics, red. Alex Preminger, Terry V.F. Brogan, Princeton University Press, New Jersey 1993.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Imię i znamię, Biuro Literackie, Wrocław 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Urbańska Dorota, Wiersz nieregularny w twórczości Marii Konopnickiej, „Pamiętnik Literacki” 1988, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##