Wiersz wolny – teoria i metoda. Przykład w kognitywnych badaniach wersyfikacji
Main Article Content
Abstrakt
Rytm poetycki jest ustalany przez napięcie między czynnikami poznawczymi a konwencjami kulturowymi. Rytm powstaje w procesie, w którym czytanie dostosowuje dźwięki wiersza, wersyfikacja oznacza powtórzenia, cezury, tempo, przedłużenia itd. Tutaj przedstawiono niektóre przesłanki do badania wolnego wiersza przy użyciu teorii badań wersyfikacji kognitywnej. Wolny wiersz wyrósł z najbardziej prestiżowych możliwych wzorców historycznych – poezji greckiej, Biblii i pieśni Eddy. Rytm estetyczny można sklasyfikować według trzech zasad: rytmu seryjnego, rytmu sekwencyjnego i rytmu dynamicznego, które są trzema podstawowymi zestawami cech gestalt. Rytm poetycki wykorzystuje trzy poziomy czasu, które pokrywają się z niektórymi rytmami ciała – pół sekundy (tempo, puls), około trzech sekund (linia, pamięć krótkotrwała) i ponad trzy sekundy (spójność semantyczna, pamięć długotrwała). Lineacja obejmuje przedział pamięci krótkotrwałej i promuje czytanie cyfrowe, które jednocześnie zachowuje w pamięci całe znaczenie jednego wiersza. To może wyjaśniać część magii poezji. Pokazano również, jak działają wolne rytmy w wierszu Lawrence’a Ferlinghettiego.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Allen G. W., The New Walt Whitman Handbook, New York University Press, New York 1975.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Attridge Derek, Moving Words: Forms of English Poetry, Oxford University Press, Oxford 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bradley S., The Fundamental Metrical Principle of Whitman’s Poetry, “American Literature” 1939, 10 (4).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cureton Richard, Rhythmic Phrasing in English Verse, Longman, London 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Elleström Lars, The Modalities of Media: A Model for Understanding Media Relations, in Media Borders, Multimodality and Intermediality, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ferlinghetti Lawrence, A Coney Island of the Mind, New Directions, New York 1958.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hopsch Lena and Lilja Eva, Principles of Rhythm: Temporal and Spatial Aspects, in: Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality, ed. J. Arvidson, Intermedia Studies Press, Lund 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hopsch Lena and Lilja Eva, Embodied Rhythm in Space and Time: A Poem and a Sculpture, “Style” 2017, 51 (4), p. 413-441.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Johnson M., The Body in the Mind: The Bodily Basis of Signification, Imagination and Reason, University of Chicago Press, Chicago, IL 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kühl O., Improvisation og tanke [Improvisation and Thought], Basilisk, København 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kühl O., Musical Semantics, Peter Lang, Bern 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lilja, Eva, Svensk Metrik [Swedish Metrics], The Swedish Academy: Norstedts, Stockholm 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lilja, Eva, Rhythm in Modern Poetry: An Essay in Cognitive Versification Studies, Bloomsbury, New York (2024).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Perloff, M., The Poetics of Indeterminacy: Rimbaud to Cage, Northwestern University Press, Evanston, IL 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pöppel, Ernst, Lost in Time: A Historical Frame, Elementary Processing Units and the 3-Second Window, “Acta Neurobiologiae Experimentalis” 2004, 64 (3).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Snyder, E. D., Hypnotic Poetry: A Study of Trance-inducing Technique in Certain Poems and its Literary Significance, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 1930.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sonesson, G., From the Signification of Embodiment to the Embodiment of Signification: A Study in Phenomenological Semiotics, in: Body, Language and Mind, vol. 1: Embodiment, ed. T. Ziemke (ed), De Gruyter, Berlin 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Trevarthen, C., Human Biochronology: On the Source and Functions of “Musicality”, in: Music that Works: Contributions of Biology, Neurophysiology, Psychology, Sociology, Medicine and Musicology, eds. R. Haas and V. Brandes, Springer, Wien 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tsur, Reuven, On the Shore of Nothingness: Space, Rhythm, and Semantic Structure in Religious Poetry and its Mystic-secular Counterpart: A Study in Cognitive Poetics, Imprint Academic, Exeter 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tsur, Reuven, Poetic Rhythm: Structure and Performance: An Empirical Study in Cognitive Poetics, 2nd edn, Sussex Academic Press, Brighton 2012a.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tsur, Reuven, Playing by Ear and the Tip of the Tongue: Precategorial information in poetry, John Benjamins, Amsterdam & Philadelphia 2012b.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Turner, Fredrick and Ernst Pöppel, The Neural Lyre: Poetic Meter, the Brain, and Time, in: Poetry, Poetry Foundation Chicago, IL 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tynianov, Yuri, The Problem of Verse Language, Ardis, Ann Arbor, MI (1924) 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Varela, F. J., E. Thompson and E. Rosch, The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience, rev. edn, MIT Press, Cambridge, MA 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##