Polisensoryczność politycznego zaangażowania. "Buch" Szczepana Kopyta

Main Article Content

Katarzyna Ciemiera
https://orcid.org/0000-0002-1896-4882

Abstrakt

W artykule postawiono tezę, iż polisensoryczność płytotomiku Buch Szczepana Kopyta (2011) determinuje jego polityczną sprawczość, angażując odbiorcę do podjęcia krytyczne go namysłu na temat fonicznych manipulacji w okulocentrycznej rzeczywistości kapitalizmu. W związku z tym w tekście skupiono się na interpretacji zależności oraz napięć zachodzących pomiędzy trzema wymiarami Buchu: wizualnym, tekstowym oraz dźwiękowym (np. pomiędzy brzmieniem wierszy a ich układem graficznym i syntaktycznym; zapisami tekstowymi a ich muzycznymi realizacjami), dla których kontekstem są badania z zakresu sound studies, zorientowane na rozważania dotyczące politycznego potencjału dźwięku.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Ciemiera, Katarzyna. 2024. „Polisensoryczność Politycznego zaangażowania.: «Buch» Szczepana Kopyta”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 12 (grudzień):328-46. https://doi.org/10.24917/23534583.12.19 .
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Katarzyna Ciemiera - Uniwersytet Jagielloński, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych

doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kierowniczka projektu grantowego NCN „Polityczny potencjał głosu poetyckiego. Konsekwencje słuchania poezji polskiej w audiowizualnej kulturze XXI wieku” (2024–2027). Wykonawczyni w projekcie grantowym NPRH „Obrazy Boga, człowieka i świata w literaturze polskiej XX wieku” (2016–2019). Współredaktorka tomu Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności (Universitas, 2024). Współpracuje z Sound Studies Lab na Uniwersytecie Kopenhaskim.

Bibliografia

Bijsterveld Karin, Mechanical Sound. Technology, Culture, and Public Problems of Noise in the Twentieth Century, The MIT Press, Cambridge, MA 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cavarero Adriana, For More than One Voice: Toward a Philosophy of Vocal Expression, przeł. Paul A. Kottman, Stanford University Press, Stanford 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chion Michel, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. Konstanty Szydłowski, stowarzyszenie nowe horyzonty–korporacja ha!art, Warszawa–Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dolar Mladen, A Voice and Nothing More, The MIT Press, Cambridge, MA 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hearing Culture: Essays on Sound, Listening and Modernity, red. Veit Erlmann, Berg, Oxford 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hejmej Andrzej, Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Universitas, Kraków 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hilmes Michele, Television, Sound: Why the Silence?, „Music, Sound, and the Moving Image” 2008, vol. 2, nr 2, s. 153–162.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kaczmarski Paweł, Wysoka łączliwość. Szkice o poezji współczesnej, Fundacja na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kahn Douglas, Sound Awake, „Australian Review of Books” 2000 (July), s. 21–22.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kane Brian, Sound Unseen. Acousmatic Sound in Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kopyt Szczepan [tekst, muzyka], Kowalski Piotr [muzyka], Buch, WBPiCAK, Poznań 2011 [Buch, CD, tłoczenie Vega, Poznań 2011].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Orska Joanna, Muzyka i zaangażowanie, w: Tajne bankiety, red. Paweł Kaczmarski, Marta Koronkiewicz i in., WBPiCAK, Poznań 2014, s. 71–75.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Robinson Dylan, Hungry Listening: Resonant Theory for Indigenous Sound Studies, University of Minnesota Press, Minneapolis 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Schaeffer Pierre, Akuzmatyka, w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Christoph Cox, Daniel Warner, przeł. Julian Kutyła, Maria Matuszkiewicz, Michał Mendyk i in., słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 106–112.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Schafer Raymond Murray, Muzyka środowiska, przeł. Danuta Gwizdalanka, w: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Christoph Cox, Daniel Warner, przeł. Julian Kutyła, Maria Matuszkiewicz, Michał Mendyk i in., słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 52–63.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Skurtys Jakub, Szczepan Kopyt, „Buch”, w: tegoż, Wspólny mianownik. Szkice o poezji i krytyce po 2010 roku, Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław 2000, s. 131–137.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sterne Jonathan, Sonic Imaginations, w: The Sound Studies Reader, red. tegoż, Routledge, London–New York 2012, s. 1–17.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sterne Jonathan, The Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, Durham, NC 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sterne Jonathan, Urban Media and the Politics of Sound Space, „Open: Cahier on Art and the Public Domain” 2005, nr 9, s. 6–15, https://monoskop.org/images/8/85/ Open_9_Sound.pdf.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szendy Peter, Sur écoute: Esthétique de l’espionnage, Éditions de Minuit, Paris 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

The Bloomsbury Handbook of Sonic Methodologies, red. Michael Bull, Marel Cobussen, Bloomsbury, New York–London 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

The Bloomsbury Handbook of the Anthropology of Sound, red. Holger Schulze, Bloomsbury Academic, New York 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

The Oxford Handbook of Sound Studies, red. Trevor Pinch, Karin Bijsterveld, Oxford University Press, Oxford 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Voegelin Salomé, Sonic Materialism: The Sound of Stones, w: tejże, Sonic Possible Worlds. Hearing the Continuum of Sound, Bloomsbury, New York–London 2014, s. 85–121.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Walczak-Delanois Dorota, Barbaric Poetry? The Challenges of Contemporary Civilization. A Comparative Polish-Belgian Study, „Rocznik Komparatystyczny – Comparative Yearbook” 2013, nr 4, s. 137–158.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##