Jakobsonowska „metryka rozszerzona” Model wiersza muzycznego
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł prezentuje konsekwencje wynikające z wykorzystania opozycji wzorca wersowego i przypadku wersowego Romana Jakobsona do analizy wierszowanych tekstów poetyckich istniejących wraz z towarzyszącym im tekstem muzycznym. Korzystając z koncepcji pobocznego, wtórnego rytmu Michaiła Łotmana oraz Jakobsonowskiego rozróżnienia, rozszerza tę opozycję o kolejną diadę: wzorca muzycznego przypadku muzycznego oraz pokazuje, jak w przypadku wiersza poezji śpiewanej współistnieją porządki rytmiczne wiersza i muzyki, które wspólnie kształtujących aktualną rytmikę tekstu poetyckiego.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bogomolov Nikolai Alekseevich, The Bard Song, „Russian Literature” 2015, t. 77, nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bogomolov Nikolai Alekseevich, Bardovskaia pesnia glazami literaturoveda, Azbukovnik, Moscow 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bradford Richard, Roman Jakobson: Life, Language, Art, Routledge, London–New York 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braginsky Emil, Ryazanov El’dar, Smeshnye neveselye istorii: Komedii dlia kino i televideniia, Iskusstvo, Moscow 1979.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dunaev Mikhail Mikhailovich (red.), Chas na stsene russkogo teatra / An Introduction to the Russian Theatre (Russian Readers with Explanatory Notes), Russkii yazyk, Moscow 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gasparov Mikhail Leonovich, Sovremennyi russkii stikh: Metrika i ritmika, Nauka, Moscow 1974.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jakobson Roman, Linguistics and Poetics, w: Style in Language, red. Thomas Albert Sebeok, M.I.T. Press, Cambridge, Mass. 1960, s. 350–377.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kiparsky Paul, Meter and Performance, Paper presented at the 84th Annual Meeting of the Linguistic Society of America. Baltimore, Jan 8, 2010. https://web.stanford.edu/~kiparsky/Papers/beamer.lsa2010.pdf
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kolmogorov Andrei Nikolaevich, Prokhorov Aleksandr Vladimirovich, K osnovam russkoi klassicheskoi metriki, w: Sodruzhestvo nauk i tajny tvorchestva, red. Boris Solomomovich Meilakh, Iskusstvo, Moscow 1968, s. 397–432.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korchagin Kirill, ‘My sviazany odnoi sud’boiu’: dva etiuda o metrike i poeticheskoi grammatike Bulata Okudzhavy, „Trudy Instituta russkogo yazyka im. V. V. Vinogradova” 2022, nr 33, s. 36–49.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lotman Mihhail, Metre: The Unknown, Frontiers in Comparative Metrics: in memoriam Mikhail Gasparov: Conference abstracts, November 21–23, 2008, Tallinn and Tartu, Estonia, Tallinn University, Tallinn 2008, s. 32–34.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lotman Mihhail, Russkii stikh: osnovnye razmery, vkhodiashchie v evropeiskii metricheskii fond, w: Europejskie wzorce metryczne w literaturach słowiańskich (Słowiańska metryka porównawcza VI), red. Lucylla Pszczołowska, Dorota Urbańska, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1995, s. 259–349.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lotman Mihhail, Secondary Meter, Frontiers in Comparative Metrics 4. September 16–17, 2022. Tallinn University, Estonia: Conference abstracts, Tallinn University, Tallinn 2022, s. 20–21.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
MacFadyen David, The Sad Comedy of Èl’dar Riazanov: An Introduction to Russia’s Most Popular Filmmaker, McGill‑Queen’s University Press, Montreal & Kingston–London–Ithaca 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okudzhava Bulat, Chaepitie na Arbate: Stikhi raznykh let, ΠΑΝ, Moscow 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okudzhava Bulat, Novye pesni i stikhi, „Chast’ rechi: Al’manakh literatury i iskusstva” 1981/1982, nr 2/3, s. 70–75.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okudzhava Bulat, Pesni Bulata Okudzhavy: Melodii i teksty, Muzyka, Moscow 1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Okudzhava Bulat, Stikhotvoreniia (Novaia biblioteka poeta), Akademicheskii proekt, Saint‑Petersburg 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Orlitsky Yurii Borisovich, Spondeika, giperpeony i metrostrofy: Daniil Andreev – poet i teoretik stikha, w: Stikh i proza v kul’ture Serebrianogo veka, YaSK, Moscow 2018, s. 569–586.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pilshchikov Igor, „Po tu storonu dol’nika”: Bezudarnye ikty i sverkhskhemnye udareniia v russkom aktsentnom stikhe, „Kritika i semiotika” 2022, nr 1, s. 273–318.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pilszczikow Igor, Pojęcia „wiersz”, „metrum” i „rytm” w rosyjskiej tradycji naukowej, „Forum Poetyki” 2021, nr 25, s. 86–103.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Plungian Vladimir Aleksandrovich, Nekotorye problemy opisaniia russkoi metriki (o tak nazyvaemykh neklassicheskikh razmerakh), Self‑published manuscript, 2007. https://www.academia.edu/11147908
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Smith Gerry (Gerald Stanton), Songs to Seven Strings: Russian Guitar Poetry and Soviet „Mass Song”, Indiana University Press, Bloomington 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Smith Gerry (Gerald Stanton), Underground songs, „Index on Censorship” 1978, t. 7, nr 2, s. 67–72.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Taranovski Kiril, Ruski dvodelni ritmovi I–II, Naučna knjiga, Beograd 1953.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Taranovski Kiril, Russian Binary Meters. Part One, „Studia Metrica et Poetica” 2020, t. 7, nr 2, s. 118–176.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zholkovsky Alexander, Um v tsarstve duraka: ‘Anton Palych Chekhov odnazhdy zametil...’, ili Poetika nedogovarivaniia, „Zvezda” 2021, nr 1, s. 270–281.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##