Dlaczego wierszem? "Dwanaście stacji" i "Ijasz" Tomasza Różyckiego
Main Article Content
Abstrakt
Przedmiotem rozważań są dwa wierszowane poematy epickie Tomasza Różyckiego: Dwanaście stacji (2004) i Ijasz (2021). Oba były początkowo pisane prozą, a dopiero później podzielone na długie, asylabiczne linijki wierszowe. Autorkę artykułu interesują motywacje tej decyzji i jej estetyczne efekty. Po odpowiedź na pytanie: „Dlaczego wierszem?” zwraca się nie tylko do profesjonalnego literaturoznawstwa, przede wszystkim do wersologii, uwzględnia również czytelniczą i pisarską praxis, rekonstruowaną m.in. na podstawie autokomentarzy Różyckiego.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bohrer Karl Heinz, Błąd Don Kichota, w: Nagłość. Chwila estetycznego pozoru, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brodski Josif, Przypis do komentarza, przeł. Adam Pomorski, „Zeszyty Literackie” 2005, nr 92.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dembińska‑Pawelec Joanna, „Poezja jest sztuką rytmu”: o świadomości rytmu w poezji polskiej dwudziestego wieku (Miłosz – Rymkiewicz – Barańczak), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dłuska Maria, Prace wybrane, t. 1–3, Universitas, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Głowiński Michał, Okopień‑Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Zarys teorii literatury, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gorczyńska Małgorzata, Opisać ogień: o pożytkach niehermeneutycznego projektu H.U. Gumbrechta dla badań nad wierszem, „Forum Poetyki” 2021, nr 25.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guiraud Pierre, Zarys wersyfikacji francuskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1961.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hoffmann Krzysztof, Jaworski Marcin, Śliwiński Piotr, Po całości… Szkice, punkty, Wydawnictwo PSP, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kałuża Anna, Bumerang. Szkice o poezji polskiej przełomu XX i XXI wieku, Biuro Literackie, Wrocław 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Teoria wiersza, Antykwa, Kraków 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mayenowa Maria Renata, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pluszka Adam, Centrum świata. Rozmowa z Tomaszem Różyckim, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9661‑centrum‑swiata.html, sierpień 2021 [dostęp: 2023/07/11].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pszczołowska Lucylla, Dlaczego wierszem, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pszczołowska Lucylla, Forma wierszowa jako element kultury, w: Wiersz – styl – poety-ka. Studia wybrane, Kraków 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ransmayr Christoph, Latająca góra, przeł. Jacek Stanisław Buras, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różycki Tomasz, Dwanaście stacji. Poemat, Znak, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Różycki Tomasz, Ijasz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Universitas, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Wersyfikacja reportażu, „Teksty Drugie” 2005, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Schulz Bruno, Mityzacja rzeczywistości, w: Dzieła zebrane, t. 7: Szkice krytyczne, red. Włodzimierz Bolecki, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sławiński Janusz, Semantyka wypowiedzi narracyjnej, w: Dzieło – język – tradycja, Universitas, Kraków 1998.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tata jest poetą, za to mama normalna, rozmowa z Tomaszem Różyckim, https://nto.pltata‑jest‑poeta‑za‑to‑mama‑normalna‑rozmowa‑z‑tomaszem‑rozyckim/ar/4170765,listopad 2010 [dostęp: 2023/07/11].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Urbańska Dorota, Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##