Złamany kod poezji O "Imperium chmur" Jacka Dukaja i "Szczelinami" Wita Szostaka
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł ukazuje dwa utwory, z których jeden jest powieścią i jednocześnie haiku (Imperium chmur Jacka Dukaja), a drugi zbiorem wierszy nazwanych w podtytule powieścią (Szczelinami. Powieść Wita Szostaka). Oba przedstawione eksperymenty otwierają wiele pytań dotyczących statusu poezji i wiersza dziś – m.in. dotyczących tego, czym jest poetycki idiom, czy granica między wierszem a prozą jest jeszcze istotna, jaki status ma fikcja w wierszu, jak traktować podmiotowy, konstrukcyjny i stylistyczny „falsyfikat”. Autorka szczegółowo analizuje obydwa przykłady, wskazując, że każdy z tych pisarzy inaczej wykorzystuje „kod poezji”, ale obydwaj go w jakiś sposób „łamią”, tj. odkrywają, deszyfrują i po części demistyfikują.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bogołębska Barbara, Współczesne poszukiwania „form bardziej pojemnych”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2001, z. 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bolecki Włodzimierz, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym. Witkacy, Gombrowicz, Schulz i inni. Studium z poetyki historycznej, Universitas, Kraków 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Crossan Sarah, Top 10 vers novels, „The Guardian” 30.09.2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dukaj Jacek, Imperium chmur, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kluba Agnieszka, Poemat prozą w Polsce, Wydawnictwo UMK, Warszawa–Toruń 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korwin-Piotrowska Dorota, Białe znaki. Milczenie w strukturze i znaczeniu utworów narracyjnych (Na przykładach z polskiej prozy współczesnej), Wydawnictwo UJ, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korwin-Piotrowska Dorota, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Wersologia. Studium wiersza, metru i kompozycji wersyfikacyjnej, Antykwa, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lanoue David G., About the haiku novel, https://haikuguy.com/philosophy.html [dostęp: 2023/03/05].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Narracja. Teoria i praktyka, red. Bernadetta Janusz, Katarzyna Gdowska, Bogdan de Barbaro, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Narratologia transmedialna, red. Katarzyna Kaczmarczyk, Universitas, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pawelec Dariusz, Genus universum: problem genologicznego statusu dzieła Czesława Miłosza, „Ruch Literacki” 2006, z. 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pietras Wojciech, Pogranicze wiersza wolnego i prozy w perspektywie wersologicznej. Próba diagnozy, „Forum Poetyki” 2021, nr 25.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przybyszewska Agnieszka, Liberackość nasza współczesna. Od teorii liberackiej do zwrotu interfejsologicznego w literaturoznawstwie, „Er(r)go” 2016, nr 32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Wersyfikacja reportażu, „Teksty Drugie” 2005, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sadowski Witold, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Universitas, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siwak Ilona, Mężczyzna, który objaśnił mi świat (Wit Szostak: „Szczelinami”), „Art. Papier” 2022, nr 12.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siwak Ilona, O filozoficzno-literackiej „twórczości dwuręcznej”. Przypadek Dobrosława Kota, „Ruch Literacki” 2021, z. 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szostak Wit, Nigdy nie mówiłem, że rodziliśmy razem. To ona rodziła, rozm. przepr. D. Wodecka, „Wolna Sobota” [dodatek do:] „Gazeta Wyborcza” 11.08.2022, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,28781073,wit-szostak-moim-miejscem-sa-moi-bliscy.html [dostęp: 2023/06/30].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szostak Wit, O powieści „Szczelinami”, rozm. przepr. Przemysław Poznański, 3.06.2022, https://youtu.be/GRNz3KCecmI [dostęp: 2023/07/07].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szostak Wit, Szczelinami. Powieść, Powergraph, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śniecikowska Beata, Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
What is haiku poetry: format, rules and history [brak nazwiska autora], Haiku and Tanka poems – Masterpieces of Japanese Culture [dostęp: 2003/07/05].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##