Navigating Discourse The Theoretical Landscape of Videopoetry
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia przegląd wideopoezji jako fuzji sztuki i techniki, przyjmując perspektywę nowego średniowiecza (U. Eco). Omawia genezę tego gatunku, sięgając do korzeni przemian w postrzeganiu i zapisie poezji. Artykuł prezentuje także dwa ważne manifesty, I. Cottage’a (poemat filmowy) i T. Konyvesa (wideopoezja). Zostają przytoczone wariantywne podejścia rozumienia wideopoezji oraz krytyczne uwagi względem manifestu Konyvesa (S. Tremlett, D. Kujawa, M. Pfeiler). W podsumowaniu przedstawiono propozycję użycia autoetnografii jako interdyscyplinarnej metody badawczej względem wideopoezji.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Adler, Jeremy David. "Technopaigneia, carmina figurata and Bilder-Reime: 17th century figured poetry in historical perspective", In E. S. Shaffer (ed.) Comparative Criticism.The Language of the Arts Volume 4, Cambridge University Press, 1982, pp. 107–147.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Arijon, Daniel. Grammar of the Film Language. Silman-James Press, 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Apollinaire, Guillaume (1917). Calligrammes, Poems of Peace and War (1913 – 1916). Trans. Anne Hyde Greet. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press. 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bajda, Justyna. Poeci – to są słów malarze...: typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Banks, Marcus; Morphy, Howard (eds). Rethinking visual anthropology. Yale University Press, 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bierdiajew, Mikołaj. Nowe średniowiecze. Transl. M. Reutt, Wydawnictwo Antyk, 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Blumenberg, Hans. The Legitimacy of the Modern Age. Trans. Robert M. Wallace. Cambridge: MIT P, 1983.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brownlee, Marina S.; Brownlee, Kevin; Nichols, Stephen G. (eds). The New Medievalism. Johns Hopkins University Press, 1991.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Caws, Marry A. Surrealism. Phaidon Press, 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cottage Ian, Making Poem Films, in: Film Poem – programme notes, ed. Peter Todd, Arts Council of Britain and British Film Institute, London 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Eco, Umberto. The Return of the Middle Ages. in: Travels in hyper reality: Essays. Trans. William Weaver. Houghton Mifflin Harcourt, 1986: 99–73.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Elleström, Lars. Visual iconicity in poetry: Replacing the notion of “Visual Poetry”. Orbis Litterarum 71.6 (2016): 437–472.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gorzkowicz, Justyna. Czy slamer jest współczesnym wagantem? Praktyki performansu poetyckiego wobec tradycji średniowiecznych, in: Slam, czyli najlepszy poeta nie wygrywa, (ed.) Kołodziej, Agata. Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, 2013: 200–217.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Higgins, Dick. Strategia poezji wizualnej: trzy aspekty, in: Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje. Transl. Krzysztof Brzeziński, Wydawnictwo: Słowo/Obraz Terytoria, 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Higgins, Dick. Pattern Poetry. Guide to an Unknown Literature, State University of New York Press, 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hopfinger, Maryla. Kultura audiowizualna u progu XXI wieku. Instytut Badań Literackich, 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kac, Eduardo. New Media Poetry: Poetic Innovation and New Technologies, Visible Language; Vol. 30, No. 2, Rhode Island School of Design, 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kujawa, Dawid. Wideopoezja: szkice. Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lushetich, Natasha. Fluxus: The Practice of Non-Duality. Vol. 41. Rodopi, 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Newton, Kenneth. M. (ed.).Twentieth-Century Literary Theory, Macmillan Press 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ong, Walter J. Orality and literacy: The technologizing of the word. London and New York: Routledge, 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pfeiler, Martina. Poetry Goes Intermedia: US-amerikanische Lyrik des 20. und 21. Jahrhunderts aus kultur- und medienwissenschaftlicher Perspektive. Narr Francke Attempto Verlag, 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Poulos, Christopher, N. Essentials of Autoethnography (Essentials of Qualitative Methods). The American Psychological Association, 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rypson, Piotr. Obraz słowa historia poezji wizualnej. Akademia Ruchu,1989.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Shklovsky, Viktor Borisovich. Bowstring: On the Dissimilarity of the Similar. Trans. Shushan Avagyan. Champaign, IL: Dalkey Archive Press, 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ślósarz, Anna. Wideoliteratura jako ekspresja pełni emocjonalnego doświadczenia. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N, Educatio Nova 2 (2017), pp. 143–161.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Solt, Mary Ellen (ed.). Concrete Poetry: A World View. Indiana: Bloomington, 1968.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stein, Kevin. Poetry's Afterlife: Verse in the Digital Age. University of Michigan Press, 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Todd, Peter (ed). Film Poem – programme notes. Arts Council of Britain and British Film Institute, 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Toti, Gianni. Il video artista, cattiva coscienza della TV", «Cinemasessanta», 190, January–February 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tötösy de Zepetnek, Stiven (ed.). Digital humanities and the study of intermediality in comparative cultural studies. Purdue Scholarly Publishing Services, 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tremlett, Sarah. The Poetics of Poetry Film: Film Poetry, Videopoetry, Lyric Voice, Reflection. Intellect Books, 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Worth, Sol; Adair, John. Through Navajo Eyes: An Exploration in Film Communication and Anthropology. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Aguilar George, Author’s YouTube Channel: User: U2canbeaboob, https://www.youtube.com/@somartsmedia/featured [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ausonius Decimus Magnus, Technopaegnion, https://www.loebclassics.com/view/ausonius-technopaegnion/1919/pb_LCL096.287.xml [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bartling Scott, Beyond Language: Viktor Shklovsky, Estrangement, and the Search for Meaning in Art [Doctoral Dissertation Submitted To Stanford University, Department of Slavic Languages and Literatures, Committee on Graduate Studies], https://stacks.stanford.edu/file/druid:wk536ws4497/Beyond%20Language%20(final)-augmented.pdf [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bonta David, Videopoetry: What Is It, Who Makes It, And Why?, „Moving Poems Magazine” 2012, https://discussion.movingpoems.com/2012/02/videopoetry-what-isit-who-makes-it-and-why [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
C. A. Xuan Mai Ardia, Nam June Paik – The Father of Contemporary Video Art, https://theculturetrip.com/asia/south-korea/articles/nam-june-paik-the-father-of-contemporary-video-ar [access: 2023/07/29].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Collins Samuel G., Durington Matthew, Gill Harjant, Multimodality: An Invitation, „American Anthropologist” 2017, no. 119 (1), pp. 142–146, DOI: 10.1111/aman.12826.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
De Melo E Castro Ernesto Manuel Geraldes, Arquivo Digital Da Po.Ex, Poesia Experimental Portuguesa, https://po-ex.net [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Drucker Johanna, Experimental, Visual, and Concrete Poetry: A Note on Historical Context and Basic Concepts, in: Experimental – Visual – Concrete, Brill, Leiden 1996, pp. 39–61, DOI: https://doi.org/10.1163/9789004449374_006 [access: 2023/12/12].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Duchamp Marcel, Anémic cinéma, experimental film, http://ubu.com/film/duchamp_ anemic.html [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Film Poetry: A Historical Analysis by Fil Ieropoulos, Poetry Film Live and in Conversation, https://poetryfilmlive.com/film-poetry-a-historical-analysis [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guichard Luis Arturo, Simmias’ pattern poems, „Beyond the Canon (Hellenistica Groningana)” 2006, no. 11, p. 103, https://monoskop.org/images/f/fd/Guichard_Luis_Arturo_2006_Simias_Pattern_Poems_The_Margins_of_the_Canon.pdf [access:
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
/12/12].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Harvor Finn, New Media and Narrative: Videopoetry and its Combination of Challenge to and Co-existence with Lyrical Tradition, https://poetryfilmlive.com/new-media-and-narrative-videopoetry-and-its-combination-of-challenge-to-and-co-existence-with-lyrical-tradition [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jacobs Stephen, Profile: George Aguilar and Video Poetry, https://www.videomaker.com/article/c2/763-profile-george-aguilar-and-video-poetry [access: 2023/07/29].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Konyves Interview, November 21, 2021, Oeiras, https://youtu.be/uUlWaDNFwNM [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Konyves Tom, Videopoetry, A Manifesto, September 6, 2011, https://issuu.com/tomkonyves/docs/manifesto_pdf [access: 2023/07/29].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Konyves’ Exhibition Tour „Poets with a Video Camera: Videopoetry 1980–2020”, Surrey Art Gallery, https://youtu.be/9PfDA0JJHVw [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pawlicka Urszula, Cyfrowa poezja wizualna. [dictionary entry] http://www.haart.ekei.pl/prezentacje/42-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej/2220-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej-cyfrowa-poezja-wizualna.html [access: 2023/07/31];
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pawlicka Urszula, Wideopoezja [dictionary entry], http://www.haart.e-kei.pl/prezentacje/42-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej/2631-slownik-gatunkow-literatury-cyfrowej-wideopoezja.html [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pfeiler Martina, Some Thoughts on Tom Konyves’ „Videopoetry – A Manifesto”, „Moving Poems Magazine, News and Views on Poetry Film, Videopoetry, and Related Genres” 2014, https://discussion.movingpoems.com/tag/martina-pfeiler [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Retrospective Tom Konyves, Weimar 2020, https://issuu.com/poetryfilmmagazin/docs/retrospective_tom_konyves_weimar_2020
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
[access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vehicule Poets, https://www.vehiculepoets.com/tom-konyves [access: 2023/07/31].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Watkins Alison, Videopoetry: The Relation of Words to Image (conference paper), New York 2012, https://www.researchgate.net/publication/263569899_VIDEOPOETRY_THE_RELATION_OF_WORDS_TO_IMAGE [access: 2023/07/29].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##