Ingardenowskie rozumienie pojęć treść i forma dzieła sztuki literackiej
Main Article Content
Abstrakt
Ingarden’s understanding of the notions of content and form of a literary work of art
The article reconstructs the development of Ingarden’s viewpoint on the notions of content and form of a literary work of art. The author of the article thus calls up a specific methodological proposition formulated by the phenomenologist, emphasizing the fact that he presented an innovative and original understanding of both these notions. He built his own understanding of content and form on the basis of the layered structure of literary works of art. Assumptions of the latter became the source of concrete and precise formulations of the meaning of both categories, which - in accordance with the message of the article - seem commendable and worth of being employed by the contemporary researchers of literature.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bator A. P., Intencjonalność sztuki w filozofii Romana Ingardena i Mieczysława Alberta Krąpca, Wrocław 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dąbrowski A., Świadomość i przedmioty intencjonalne w filozofii Romana Ingardena, [w:] Spór o istnienie świata. W 40. rocznicę śmierci Romana Ingardena, red. W. Słomski, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Galarowicz J., Paradoks egzystencji etycznej. Inspiracje: Ingarden – Wojtyła – Tischner, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gierulanka D., A. Półtawski, O istnieniu i strukturze dzieła literackiego. Uwagi na marginesie artykułu Jerzego Pelca, „Studia Filozoficzne” 1958, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gołaszewska M., Świadomość piękna. Problematyka genezy, funkcji, struktury i wartości w estetyce, Warszawa 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Helman A., Problem formy i gatunku w filmie, [w:] A. Helman, O dziele filmowym. Materiał – technika – struktura, Kraków 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., [rec.] M. Kridl: Wstęp do badań nad dziełem literackim, „Pamiętnik Literacki” 1938, R. 35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., [rec.] Z. Łempicki: Forma i norma, „Pamiętnik Literacki” 1938, R. 35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Das Form-Inhalt Problem im literarischen Kunstwerk, „Helicon” 1938, Vol. 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Essentiale Fragen. Ein Beitrag zum Problem des Wesens, „Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung” 1925, t. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Intuicja i intelekt u H. Bergsona. Przedstawienie teorii i próba krytyki, tłum. M. Turowicz, [w:] R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 1: Ontologia egzystencjalna, wyd. 3, przygotowała i tłum. D. Gierulanka, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 2: Ontologia formalna, cz. 1: Forma i istota, wyd. 3 zmienione, tłum. D. Gierulanka, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Sprawa formy i treści w dziele literackim, „Życie Literackie” 1937, z. 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ingarden R., Studia z estetyki, t. 2, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Irzykowski K., Monachomachia humanistyczna, „Pion” 1935, nr 26.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Jadczak R., Pierwszy wykład Romana Ingardena na Uniwersytecie Lwowskim, „Kwartalnik Filozoficzny” 1996, t. 24, z. 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kridl M., Teoria literatury, „Rocznik Literacki” 1937, t. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krzyżanowski J., Treść i forma, [w:] J. Krzyżanowski, Nauka o literaturze, Wrocław–Warszawa–Kraków 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markiewicz H., Polskie dyskusje o formie i treści, [w:] H. Markiewicz, Świadomość literatury: rozprawy i szkice, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Markiewicz H., Sposób istnienia i budowa dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Michalski B., Metafizycy polskiej filozofii: Ingarden, Witkacy, Leszczyński. Spór o istnienie świata realnego, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pelc J., O istnieniu i strukturze dzieła literackiego. Rozważania logiczne nad „Studiami z estetyki” Romana Ingardena, „Studia Filozoficzne” 1958, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Półtawski A., Wartości a ontologia Ingardena, [w:] Roman Ingarden a filozofia naszego czasu, red. A. Węgrzecki, Kraków 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rosiak M., Spór o substancjalizm. Studia z ontologii Ingardena i metafizyki Whiteheada, Łódź 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sarna J. W., Fenomenologia Romana Ingardena na tle filozofii Edmunda Husserla, Kielce 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stróżewski W., O formie, [w:] Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. M. Janicka--Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Świderski E., Pewne główne rysy ontologii Ingardena, „Studia Philosophiae Christianae” 1978, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tatarkiewicz W., Klasyczne a nowoczesne rozumienie sztuki, „Estetyka” 1961, R. 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tischner J., Swemu istnieniu zaufać, [w:] J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wellek R., A. Warren, Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, Warszawa 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Widomski J., Forma, [w:] Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A. J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##