Ingardenowskie rozumienie pojęć treść i forma dzieła sztuki literackiej

Main Article Content

Beata Garlej

Abstrakt

Ingarden’s understanding of the notions of content and form of a literary work of art

 

The article reconstructs the development of Ingarden’s viewpoint on the notions of content and form of a literary work of art. The author of the article thus calls up a specific methodological proposition formulated by the phenomenologist, emphasizing the fact that he presented an innovative and original understanding of both these notions. He built his own understanding of content and form on the basis of the layered structure of literary works of art. Assumptions of the latter became the source of concrete and precise formulations of the meaning of both categories, which - in accordance with the message of the article - seem commendable and worth of being employed by the contemporary researchers of literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Garlej, Beata. 2014. „Ingardenowskie Rozumienie pojęć treść I Forma dzieła Sztuki Literackiej”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 1 (1):31-47. https://studiapoetica.uken.krakow.pl/article/view/1343.
Dział
Kontynuacje i rewizje
Biogram autora

Beata Garlej

doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwentka Wydziału Filologicznego (2007), Wydziału Nauk Historycznych (2010) Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, a także studiów podyplomowych w zakresie filozofii i etyki na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2013). W 2012 roku obroniła rozprawę doktorską Warstwowość dzieła literackiego w ujęciu Romana Ingardena. Koncepcja, rozwinięcie, recepcja – praca napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Andrzeja Stoffa (Zakład Teorii Literatury UMK w Toruniu). Zainteresowania badawcze: fenomenologia (F. Brentano, M. Scheler, R. Ingarden), estetyka i aksjologia fenomenologiczna, teoria literatury.

Bibliografia

Bator A. P., Intencjonalność sztuki w filozofii Romana Ingardena i Mieczysława Alberta Krąpca, Wrocław 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dąbrowski A., Świadomość i przedmioty intencjonalne w filozofii Romana Ingardena, [w:] Spór o istnienie świata. W 40. rocznicę śmierci Romana Ingardena, red. W. Słomski, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Galarowicz J., Paradoks egzystencji etycznej. Inspiracje: Ingarden – Wojtyła – Tischner, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gierulanka D., A. Półtawski, O istnieniu i strukturze dzieła literackiego. Uwagi na marginesie artykułu Jerzego Pelca, „Studia Filozoficzne” 1958, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gołaszewska M., Świadomość piękna. Problematyka genezy, funkcji, struktury i wartości w estetyce, Warszawa 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Helman A., Problem formy i gatunku w filmie, [w:] A. Helman, O dziele filmowym. Materiał – technika – struktura, Kraków 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., [rec.] M. Kridl: Wstęp do badań nad dziełem literackim, „Pamiętnik Literacki” 1938, R. 35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., [rec.] Z. Łempicki: Forma i norma, „Pamiętnik Literacki” 1938, R. 35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Das Form-Inhalt Problem im literarischen Kunstwerk, „Helicon” 1938, Vol. 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Essentiale Fragen. Ein Beitrag zum Problem des Wesens, „Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung” 1925, t. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Intuicja i intelekt u H. Bergsona. Przedstawienie teorii i próba krytyki, tłum. M. Turowicz, [w:] R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa 1963.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 1: Ontologia egzystencjalna, wyd. 3, przygotowała i tłum. D. Gierulanka, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 2: Ontologia formalna, cz. 1: Forma i istota, wyd. 3 zmienione, tłum. D. Gierulanka, Warszawa 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Sprawa formy i treści w dziele literackim, „Życie Literackie” 1937, z. 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Ingarden R., Studia z estetyki, t. 2, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Irzykowski K., Monachomachia humanistyczna, „Pion” 1935, nr 26.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jadczak R., Pierwszy wykład Romana Ingardena na Uniwersytecie Lwowskim, „Kwartalnik Filozoficzny” 1996, t. 24, z. 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kridl M., Teoria literatury, „Rocznik Literacki” 1937, t. 6.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Krzyżanowski J., Treść i forma, [w:] J. Krzyżanowski, Nauka o literaturze, Wrocław–Warszawa–Kraków 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markiewicz H., Polskie dyskusje o formie i treści, [w:] H. Markiewicz, Świadomość literatury: rozprawy i szkice, Warszawa 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Markiewicz H., Sposób istnienia i budowa dzieła literackiego, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Michalski B., Metafizycy polskiej filozofii: Ingarden, Witkacy, Leszczyński. Spór o istnienie świata realnego, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pelc J., O istnieniu i strukturze dzieła literackiego. Rozważania logiczne nad „Studiami z estetyki” Romana Ingardena, „Studia Filozoficzne” 1958, nr 3.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Półtawski A., Wartości a ontologia Ingardena, [w:] Roman Ingarden a filozofia naszego czasu, red. A. Węgrzecki, Kraków 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rosiak M., Spór o substancjalizm. Studia z ontologii Ingardena i metafizyki Whiteheada, Łódź 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sarna J. W., Fenomenologia Romana Ingardena na tle filozofii Edmunda Husserla, Kielce 1981.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stróżewski W., O formie, [w:] Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. M. Janicka--Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Świderski E., Pewne główne rysy ontologii Ingardena, „Studia Philosophiae Christianae” 1978, nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tatarkiewicz W., Klasyczne a nowoczesne rozumienie sztuki, „Estetyka” 1961, R. 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tischner J., Swemu istnieniu zaufać, [w:] J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wellek R., A. Warren, Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, Warszawa 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Widomski J., Forma, [w:] Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A. J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##