Dendrocentryczny świat późnej poezji Jarosława Iwaszkiewicza
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie na miejsce i rolę drzewa w późnej, senilnej poezji autora Brzeziny - jego znaczeń symbolicznych oraz szerokiego kontekstu kulturowo-społecznego, psychologicznego, estetycznego, i co istotne - metafizyczno-duchowego, w jakim jest sytuowane. Drzewo bowiem w poetyckim uniwersum Iwaszkiewicza to nie tylko oś i centrum rzeczywistości, lecz także - przede wszystkim - samoistne, odrębne, podmiotowe, równe ludzkiemu lub nawet doskonalsze istnienie, z którym porozumienia szuka poeta, by odkryć tajemnicę nieśmiertelności, dotrzeć do transcendentnego jądra bytu. Filozoficzny namysł nad egzystencją w drzewnej postaci przynosi niezwykle nowoczesną w swoim wyrazie, głęboką i wyrafinowaną refleksję nad obecnością i pozycją człowieka w naturze, daleką od triumfalistycznego, nieuprawnionego myślenia w biblijnych kategoriach czynienia sobie ziemi poddaną.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Chenel Àlvaro Pascual, Simarro Alfonso Serrano, Słownik symboli, przeł. Marta Boberska, Świat Książki, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cirlot Juan Eduardo, Słownik symboli, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Eliade Mircea, Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski, Książka i Wiedza, Warszawa 1966.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gilson Étienne, Langan Thomas, Maurer Armand A., Historia filozofii współczesnej. Od Hegla do czasów najnowszych, przeł. Bohdan Chwedeńczuk, Sylwester Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gołąb Mariusz, Ukryte ogrody, nieobecne przestrzenie. Literackie i kulturowe metafory współczesności, TAiWPN Universitas, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guénon René, Le Symbolisme de la croix, Éditions traditionnelles, Paris 1931.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Heller Michał, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Iwaszkiewicz Jarosław, Urania i inne wiersze, Czytelnik, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Iwaszkiewicz Jarosław, Wiersze, t. 2, Czytelnik, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korusiewicz Maria, Koncepcje natury w kulturze japońskiej, Warszawa 2011, https://studylibpl.com/ doc/1247826/maria-korusiewicz---koncepcje-natury-w-kulturze-japo% C5%84skiej (dostęp: 8.07.2019).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lurker Manfred, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, przeł. Ryszard Wojnakowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 1994.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szóstak Anna, Odsłony mitu. Metafizyczne źródła myślenia mitycznego w wybranych projektach ideowych literatury XX i XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Varley Paul, Kultura japońska, przeł. Magdalena Komorowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wohlleben Peter, Sekretne życie drzew, przeł. Ewa Kochanowska, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##