Twórcza działalność na rzecz książki dla dzieci Krystyny Lipki-Sztarbałły
Main Article Content
Abstrakt
Krystyna Lipka-Sztarbałło’s creation for children book
Shaping full personality includes an introduction to cultural messages understanding and requires preparation from the earliest years of life. The use of picture books and book illustrations as the key assumption in visual education of children. Picture books represent the first artistic medium as the primary carrier of aesthetic values and a potential chance to stimulate cognitive, social development of a child. History of Polish picture book dates back to the turn of XIX and XX centuries. However, the realizations gaining more widespread range occurred much later. Krystyna Lipko-Sztarbałło, a graphic artist and an animator of Polish book for children, has been of key importance for the development of Polish picture book for the last twenty-odd years. The significance of the illustrations book in child development is proven by the examples of graphic designs taken from Krystyna Lipka-Sztarbałło’s works.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Almanach 1990−2002. Polscy ilustratorzy dla dzieci, Warszawa 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Boguszewska Anna, Edukacja estetyczna dziecka poprzez ilustrację książkową w Polsce, [w:] red. Wiesława Limonit, Kamila Nielek-Zawadzka, Dylematy edukacji artystycznej potencjał twórczy człowieka, t. 2, Kraków 2006, s. 377−387.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Boguszewska Anna, Medale polskiej sekcji IBBY dla ilustratorów książek dla dzieci, [w:] Edukacyjny terapeutyczny aspekt sztuki, red. Anna Marta Żukowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013, s. 145−168.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Boguszewska Anna, Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944–1989, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Boguszewska Anna, Książka obrazkowa, książka ilustrowana – z tradycji i współczesności, [w:] Ważne aspekty wychowania estetycznego dziecka przedszkolnego, red. Teresa Parczewska, Lublin 2015, s. 49−63.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cackowska Małgorzata, O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce, [W:] red. Małgorzata Cackowska, Marta Szczepska-Pustkowska i in., Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 341−355.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Cackowska Małgorzata, Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej w Polsce, ,,Ryms’’ 2009, nr 6, s. 14–16.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Guziuk-Tkacz Marta, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krystyna Lipka-Sztarbałło, Polska Sekcja IBBY, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lipka-Sztarbałło Krystyna, Polska książka dla dzieci – o jej przyszłości i przeszłości tu i teraz, [w:] Współczesna Polska Sztuka Książki. Ilustracja, IV Edycja 2000 r., Warszawa, 2000, s. 7−12.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Polska Szkoła Ilustracji 1960–1980, XV Spotkania Targowe – Książka dla Dzieci, Młodzieży i Rodziców, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rozmowa z Krystyną Lipką-Sztarbałło Anny Boguszewskiej z lat 2002–2016 oraz z 26 stycznia 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Standardy edukacji kultury. Materiały do konsultacji środowiskowych, Polska Rada Muzyczna, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wywiad z Krystyną Lipką-Sztarbałło przeprowadzony przez Jakuba Jakubowskiego w posiadaniu autora [niepublikowany, 2006].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##