Teatr i Kosmos (w) teorii (literaturoznawczej)
Main Article Content
Abstrakt
Tekst wstępny omawia zawartość rocznika oraz wskazuje na podjęte, w szkicach i studiach w nim zawartych, kierunki analiz i interpretacji. W artykułach konweniują sensy wielkich metafor wyobrażeniowych TEATRU i KOSMOSU jako pewnych uniwersów. Rozwijając myśl Hansa Blumenberga można powiedzieć, że realizmem metafor (w tym metaforyki teatrologicznej i kosmologicznej) jest realizm retoryczności - czasów, nurtów artystycznych, twórców. (Re)definicje pojęć: retoryka, retoryczność - stanowią drugi krąg tematyczny poruszany w tekstach, obok takich kategorii jak performatywność czy transmedialność. Zjawiska te nie funkcjonują poza gatunkami wypowiedzi literackiej, naukowej i paranaukowej, dlatego trzeci krąg rozważań w artykułach dotyczy refleksji genologicznej (szczególnie w odniesieniu do: akademickiej powieści kryminalnej, powieści teatralnej, cyklu lirycznego, antologii, „prywatnej” genologii Stanisława Barańczaka).
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Baluch Alicja, „Bezsenność Jutki” Doroty Combrzyńskiej-Nogali jako literacka forma przemieszczenia mitu o Demeter i Korze, w: Żywioły w literaturze dziecięcej. Ziemia, red. Anna Czabanowska-Wróbel, Krystyna Zabawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 235–242.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Blumenberg Hans, Paradygmaty dla metaforologii, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Klimowicz Marcin, Retoryczność polskiego dyskursu postkolonialnego, w: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. Krzysztof Stępnik, Dariusz Trześniowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 63–70.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Korwin Piotrowska Dorota, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kozmina Jelena, Osobowość i tradycja. O Natanie Tamarczence, „Litteraria Copernicana” 2018, nr 4 (28), s. 175–181.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Krajewska Anna, Humanistyka performatywna, „Przestrzenie Teorii” 2018, nr 29, s. 31–85.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lichański Jakub Z., Myślenie o retoryce, „Teksty Drugie” 2002, nr 1–2, s. 277–294.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łebkowska Anna, Autorefleksyjność współczesnych nauk humanistycznych i co powinno z tego wynikać, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2017, s. 294–303.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, red. Katarzyna Kaczmarczyk, TAiWPN Universitas, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Przyszłość polonistyki. Koncepcje – rewizje – przemiany, red. Adam Dziadek, Krzysztof Kłosiński, Filip Mazurkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Retoryka tekstu artystycznego. Gry semantyczne, red. Anna Majmieskułow, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tiupa Walerij, Wykłady z nieklasycznej narratologii, red. Anna Skubaczewska-Pniewska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2018 (Xenia Toruniensia, t. 15).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ulicka Danuta, Przemoc czytanek. O gatunku antologii, w: Współczesne dyskursy konfliktu. Literatura – Język – Kultura, red. Włodzimierz Bolecki, Wojciech Soliński, Maciej Gorczyński, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015, s. 435–444.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ulicka Danuta, Rzut oka na nowoczesne teoretyczne literaturoznawstwo polskie, w: (W) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu, red. Agnieszka Kluba, Magdalena Rembowska-Płuciennik, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2017, s. 141–165.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wądolny-Tatar Katarzyna, Kołysanka w liryce XX i XXI wieku. Emergencja gatunku literackiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wójcik-Dudek Małgorzata, W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zaleski Marek, Nie-poetyka, czyli w stronę paratropiczności, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2017, nr 30 (50), s. 19–27.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##