Kryminalny teatr teorii Normana Hollanda
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł skupia się na Death in a Delphi Seminar: A Postmodern Mystery (1995) Normana N. Hollanda oraz na relacjach między tą powieścią i Hollandowską wersją reader-response theory. Tym, co czyni powieść interesującą, jest jej intertekstualna struktura, teatralizacja życia akademickiego i różne wcielenia autora, który igra własną tożsamością. Tekst stanowi mozaikę, zestawienie różnych tekstów, takich jak zapisy przesłuchań, fragmenty dziennika, listy, artykuły prasowe, prace studentów, itp. Autor “przepisuje” konwencje kryminału w stylu powieści akademickiej. Główny bohater, nazwiskiem Holland, podobnie jak sam autor, jest twórcą niekonwencjonalnej metody nauczania zwanej “Delphi Seminar”, polegającej na analizie studenckich interpretacji tekstów literackich. Metoda, którą “prawdziwy” Holland, wraz z Murrayem M. Schwartzem, zaprezentował w książce Know Thyself: Delphi Seminars (2008), w powieści wykorzystana została w śledztwie w sprawie morderstwa. Autorka artykułu zastanawia się, czy powieść Hollanda jest głównie reklamą “Delphi Seminar”, czy raczej interesującym kryminałem akademickim, czy wreszcie ważnym głosem w teoretycznej dyskusji na temat reader-response criticism, dekonstrukcji i psychoanalizy w badaniach literackich.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bachtin Michaił, Słowo o wyprawie Igora w historii epopei, przeł. Tamara Brzostowska-Tereszkiewicz, w: Ja – Inny. Wokół Bachtina. Antologia, red. Danuta Ulicka, t. 1, TAiWPN Universitas, Kraków 2009, s. 387–389.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gruszewska-Blaim Ludmiła, The College Mystery and the Mystery Academic Novel. A Preliminary Differentiation, w: Academia in Fact and Fiction, red. Ludmiła Gruszewska- Blaim, Merritt Moseley, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2016, s. 91–104.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hamilton Craig, Schneider Ralf, Od Isera do Turnera i dalej. Na styku teorii recepcji i krytyki kognitywnej, przeł. Mateusz Marecki, „Przestrzenie Teorii” 2012, nr 18, s. 221–246.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Greaney Michael, Contemporary Fiction and the Uses of Theory. The Novel from Structuralism to Postmodernism, Palgrave Macmillan, New York 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., The Critical I, Columbia University Press, New York 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., Death in a Delphi Seminar. A Postmodern Mystery, State University of New York Press, New York 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., The Dynamics of Literary Response, Oxford University Press, New York 1968.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., Holland’s Guide to Psychoanalytic Psychology and Literature-and-Psychology, Oxford University Press, New York 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., The I, Yale University Press, New Haven 1985.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., Interpretacja literatury a trzy fazy psychoanalizy, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 4, s. 343–358.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., Schwartz Murray M., The Delphi Seminar, „College English” 1975, t. 36, nr 7, s. 789–800.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holland Norman N., Schwartz Murray M., Know Thyself. Delphi Seminars, Gainesville, ThePsyArt Foundation, FL –New York 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lasić Stanko, Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. Magdalena Petryńska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Perkowska-Gawlik Elżbieta, The Multiple Identities of Norman N. Holland in Postmodern Mystery and Academia, w: Academia in Fact and Fiction, red. Ludmiła Gruszewska- Blaim, Merritt Moseley, Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2016, s. 105–113.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Reader-Response Criticism. From Formalism to Post-Structuralism, red. Jane P. Tompkins, Johns Hopkins University Press, Baltimore – London 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Salami Ismail, “We Understand Our Perception of Literature”. An Interview with Norman Holland, „Southeast Asian Review of English” 2009, t. 49, s. 109–111.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skubaczewska-Pniewska Anna, „Niepomierna intertekstualność”, czyli powieść uniwersytecka między romansem a kryminałem, w: Literatura prze-pisana. 2: Od zapomnianych teorii do kryminału, red. Agnieszka Izdebska, Agnieszka Przybyszewska, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 151–158.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##