Wybrane francuskie teorie fantastyki a ich recepcja w Polsce
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest omówienie, w pierwszej jego części, najbardziej znanych francuskich teorii literatury fantastycznej, w części drugiej zaś pokazanie ich recepcji w Polsce. Przedstawiono zatem początki fantastyki francuskiej jako kontrowersyjnego gatunku transgenologicznego. Zaprezentowano następnie restrykcyjne próby definicji gatunku od lat pięćdziesiątych do siedemdziesiątych XX wieku we Francji (Castexa, Caillois, Vaxa, Todorova), a także późniejsze wysiłki krytyków (Andrevona) zmierzające do redefinicji gatunku i powrotu do jak najszerszego, transgenologicznego postrzegania fantastyki. Potem zilustrowano różnorodne próby interpretacji francuskich teorii w Polsce (na przykładzie prac Lema i Niziołek). W konkluzji podkreślono, że istnieje możliwość, by te dwa symultaniczne dyskursy krytyczne w Polsce, wywodzące się odpowiednio z tradycji polonistycznej i romanistycznej, definiujące fantastykę w sposób bardzo różny (ujęcie rozszerzone versus restrykcyjne), osiągnęły jednak konsensus dzięki ostatnim próbom reformy teorii fantastyki we Francji.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Ampère Jean-Jacques, Allemagne. Hoffmann, sprawozdanie z Hoffmanns Leben und Nachlass, herausgegeben von Hitzig, Berlin 1822, „Le Globe” 1828, t. 6, nr 81, s. 588–589.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Andrevon Jean-Pierre, przedmowa do antologii „L’oreille contre les murs”, Denoël, Paris 1980.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Besson Anne, Aux frontières du réel. Les genres de l’imaginaire (Les littératures de l’imaginaire, nr 274) 2013, https://cnlj.bnf.fr/sites/default/files/revues_document_joint/PUBLICATION_8907.pdf (dostęp: 28.06.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brzostek Dariusz, Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Caillois Roger, przedmowa do Anthologie du fantastique. Soixante récits de terreur, Club français du livre, Paris 1958.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Castex Pierre-Georges, Le conte fantastique de Nodier à Maupassant, José Corti, Paris 1951.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Chelebourg Christian, Le Surnaturel. Poétique et écriture, Armand Colin, Paris 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fantastique, https://www.lalanguefrancaise.com/dictionnaire/definition/fantastique (dostęp: 28.06.2021).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Finné Jacques, L’Explication, w: Encyclopédie du fantastique, red. Pierre Brunel, Valérie Tritter, Ellipses, Paris 2010, s. 272–277.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gadomska Katarzyna, Le Nouveau fantastique de Jean-Pierre Andrevon, Brill, Rodopi – Leiden – Boston 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gadomska Katarzyna, Science-fiction et fantasy comme merveilleux contemporain, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gautier Théophile, Les contes d’Hoffmann, w: Souvenirs de théâtre, d’art et de critique, Charpenier, Paris 1883, s. 41–50.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hoffmann Ernst Theodor Amadeus, OEuvres complètes, Renduel, Paris 1829–1833.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Klein Gérard, Le fantastique selon Roger Caillois, „Fiction” 1967, nr 159, s. 129–131.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Knap Jakub, Niesamowitość i groza w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego (rekonesans badawczy), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2008, t. 8, s. 44–55.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lem Stanisław, Tzvetana Todorova fantastyczna teoria literatury, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1973, nr 5(11), s. 22–44.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Leś Mariusz M., Wszechświaty mikrofikcji, w: Tekstowe światy fantastyki, red. Mariusz M. Leś, Weronika Łaszkiewicz, Piotr Stasiewicz, Uniwersytet w Białymstoku – Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017, s. 33–43.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Maupassant Guy de, Le fantastique, „Le Gaulois”, 7.10.1883, s. 2–15.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Narracje fantastyczne, red. Krzysztof M. Maj, Ksenia Olkusz, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Niziołek Małgorzata, Zdefiniować fantastykę, czyli „fantastyczne” (i nie tylko) teorie literatury fantastycznej, „Przestrzenie Teorii” 2005, nr 5, s. 267–278.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ponnau Gwenhaël, La Folie dans la littérature fantastique, CNRS, Paris 1987.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Scott Walter, Du merveilleux dans le roman, „La Revue de Paris”, 12.04.1829, s. 25–33.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Scott Walter, On the Supernatural in Fictitious Compositions; and Particularly on the Works of Ernest Theodore William Hoffmann, „Foreign Quarterly Review” 1827, t. 1, s. 60–98.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Scott Walter, Sur Hoffman et les compositions fantastiques, przedmowa w: Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, OEuvres complètes, Renduel, Paris 1829–1830, s. V–XXXV.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stasiewicz Piotr, Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tekstowe światy fantastyki, red. Mariusz M. Leś, Weronika Łaszkiewicz, Piotr Stasiewicz, Uniwersytet w Białymstoku – Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Todorov Tzvetan, Introduction à la littérature fantastique, Seuil, Paris 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tomko Michael, Beyond the Willing Suspension of Disbelief. Poetic Faith from Coleridge to Tolkien, Bloomsbury Publishing, London 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Trębicki Grzegorz, Fantasy. Ewolucja gatunku, TAiWPN Universitas, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vax Louis, Art et littérature fantastiques, PUF, Paris 1960.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Vax Louis, La Séduction de l’étrange, PUF, Paris 1965.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wojciechowska Ewa, Kim jest dziwożona? Granice Romantyzmu i granice fantastyki a „Dwie siostry” M. Bałuckiego, w: Romantycy na krańcach świata. Podróże egzotyczne i peregrynacje wewnętrzne, red. Ewa Modzelewska-Opara, Paweł Sobol, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zgorzelski Andrzej, Elementy realizmu i fantastyki w „Niewidzialnym człowieku” H.G. Wellsa, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 1970, t. 22, s. 85–100.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##