Od czułego narratora do etyki czułości Posthumanistyczna krytyka antropocentryzmu w twórczości Olgi Tokarczuk i Patricii Piccinini
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł przedstawia analizę wybranych wątków twórczości Olgi Tokarczuk oraz wybranych dzieł Patricii Piccinini jako posthumanistyczną krytykę antropocentryzmu. Celem prezentowanych rozważań jest pokazanie, w jaki sposób sztuka wyjaśnia i pomaga zrozumieć świat, w którym zacierają się granice między gatunkami, a binarne podziały tracą na znaczeniu. Świat sztuki to przestrzeń, w której podmiotowość posthumanistycznych hybryd przenika do powszechnej świadomości i narusza antropocentryczny monolit kultury Zachodu. Z tego względu w artykule zostaje omówiony posthumanistyczny projekt decentralizacji podmiotu ludzkiego, który Tokarczuk i Piccinini z powodzeniem realizują w swoich pracach. Projekt ten implikuje konieczność przyjęcia nowej odpowiedzialności, którą ponosi człowiek, będący częścią większej, heterogenicznej całości, a także potrzebę rozwijania posthumanistycznej etyki. Nawiązując do jednego z esejów Tokarczuk, proponuję określić to nowe podejście jako etykę czułości.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Badmington Neil, Cultural Studies and the Posthumanities, w: New Cultural Studies: Adventures in Theory, red. G. Hall, C. Birchall, Edinburgh University Press, Edinburgh 2006, s. 260–273.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bakke Monika, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wyd. UAM, Poznań 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Barad Karen, Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Duke University Press, Durham 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braidotti Rosi, The Posthuman, Polity, Cambridge UK 2013.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braidotti Rosi, Critical Posthuman Knowledges, „South Atlantic Quarterly” 2017, 116: 1, s. 83–96.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braidotti Rosi, Posthuman Critical Theory, „Journal of Posthuman Studies” 2017, 1: 1, s. 9–25.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fernandez Orgaz Laura, The naturally artificial world: A conversation between Patricia Piccinini and Laura Fernandez Orgaz, 2007, http://www.patriciapiccinini.net/printessay.php?id=29, [dostęp: 2022/03/10].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ferrando Francesca, Posthumanism, Transhumanism, Antihumanism, Metahumanism, and New Materialisms Differences and Relations, „Existenz: An International Journal in Philosophy, Religion, Politics, and the Arts” 2013, 8: 2, s. 26–32.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ferrando Francesca, A feminist genealogy of posthuman aesthetics in the visual arts, „Palgrave Commun 2” 2016, 16011, https://doi.org/10.1057/palcomms.2016.11, [dostęp: 2022/03/10].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ferrando Francesca, Philosophical Posthumanism, Bloomsbury Academic, London and New York 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Haraway Donna, Speculative fabulations for technoculture’s generations: Taking care of unexpected country, w: (Tender) Creature Exhibition Catalogue, red. P. Piccinini, Artium, Patriziapiccinini.net, [dostęp: 2022/03/10].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Haraway Donna, Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, Duke University Press Books, Durham and London 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hayles N. Katherine, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics, University of Chicago Press, Chicago 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kenney Martha, Haraway Donna, Anthropocene, Capitalocene, Chthulhucene. Donna Haraway in conversation with Martha Kenney, w: Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies, red. H. Davis, E. Turpin, Open Humanities Press, London 2015, s. 255–270.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
LaGrandeur Kevin, Art and the Posthuman, w: Posthumanism: The Future of Homo Sapiens, red. M. Bess, D. Walsh Pasulka, Macmillan, New York 2018, s. 377–388.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Leston Robert, Unhinged: Kairos and the Invention of the Untimely, „Atlantic Journal of Communication” 2013, 21: 1, s. 29–50.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
MacCormack Patricia, Posthuman Ethics: Embodiment and Cultural Theory, Ashgate, London 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Padoł Emilia, Olga Tokarczuk: ja już jestem takim trochę robotem, Onet Kultura 2019, https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/olga-tokarczuk-ja-juz-jestem-takim-troche-robotem-wywiad/6zknwet, [dostęp: 2022/03/10].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Regan Tom, The Case for Animal Rights, University of California Press, Berkeley 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Singer Peter, Wyzwolenie zwierząt, PIW, Warszawa 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Anna Inn w grobowcach świata, Wyd. Literackie, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Człowiek na krańcach świata, „Polityka” 2020, 40, s. 24–30.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Czuły narrator, Wyd. Literackie, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Dom dzienny, dom nocny, Wyd. Literackie, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Księgi Jakubowe, Wyd. Literackie, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Opowiadania bizarne, Wyd. Literackie, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Watts Vanessa, Indigenous Place-Thought and Agency amongst Humans and Non-humans (First Woman and Sky Woman go on a European Tour!), „DIES: Decolonization, Indigeneity, Education and Society” 2013, 2: 1, s. 20–34.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wolfe Carry, What is Posthumanism, University of Minnesota Press, Minneapolis 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zawadzki Przemysław, Adamczyk Agnieszka, Post- i transhumanizm w kontekście wybranych zjawisk artystycznych technokultury, „Avant” 2019, X: 3, 10.26913/avant.2019.03.13, s. 1–27.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zawojski Piotr, Technokultura i jej manifestacje artystyczne: Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##