Po człowieku? „Wizyta” Olgi Tokarczuk jako narracja antropoceniczna
Main Article Content
Abstrakt
W artykule zaproponowano interpretację opowiadania Olgi Tokarczuk Wizyta, wktórym pisarka sportretowała epokę człowieka w kostiumie futurystycznej społeczności klonów. Ukazany przez noblistkę w krzywym zwierciadle antropocen jawi się jako mieszanina opartych na języku, obrazie i ciele dyskursów, zderzonych z egocentrycznym, introwertycznym profilem osobowościowym bohaterek utworu. W kontekście myśli posthumanistycznej (R. Braidotti, D. Haraway, T. Morton) ta złożoność staje się, paradoksalnie, warunkiem przetrwania ludzkości.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nam przeszłość, przeł. Karolina Lebek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bińczyk Ewa, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braidotti Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, przedmowa do wyd. pol. Joanna Bednarek, Warszawa 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Derrida Jacques, Wrogościnność, przeł. Anastazja Dwulit, w: Wrogościnność: podejmowanie obcych, Muzeum Sztuki, Łódź 2010, s. 6–23.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiedorczuk Julia, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grzela Remigiusz, Olga Tokarczuk z Nagrodą Nobla. Żyć poza centrum. https://zwierciadlo.pl/kultura/219878,1,olga-tokarczuk-z-nagroda-nobla-zyc-poza-centrum.read [dostęp: 2022/02/16].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Haraway Donna, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. Sławomir Królak, Ewa Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2003, nr 1, s. 49–87.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Irigaray Luce, Ku wzajemnej gościnności, przeł. Katarzyna Szopa, „Opcje” 2016, nr 3, s. 18–29.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Juraszek Dawid, Antropocen dla początkujących. Klimat, środowisko, pandemie w epoce człowieka, Fundacja Liberté!, Łódź 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Legeżyńska Anna, Młynek do kawy i inne modele kosmosu, „Polonistyka” 1998, nr 2, s. 115–117.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łotman Jurij, O semiotyce pojęć „wstyd” i „strach” w mechanizmie kultury (Tezy), przeł. Jerzy Faryno, w: Semiotyka kultury, wybór i oprac. Elżbieta Janus, Maria Renata Mayenowa, przedmowa Stefan Żółkiewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977, s. 171–174.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marcela Mikołaj, Miłuj klona swego jak siebie samego. Klonowanie a narcyzm w „Wizycie” Olgi Tokarczuk, „Teksty Drugie” 2019, nr 5, s. 139–154.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec Andrzej, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec Andrzej, Widmontologia. Teoria filozoficzna i praktyka artystyczna ponowoczesności, Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
O’Connell Mark, Być maszyną. Przygody wśród cyborgów, utopistów, hakerów i futurystów w ich skromnych staraniach, by rozwiązać problem śmierci, przeł. Aleksandra Małecka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Padoł Emilia, Olga Tokarczuk: ja już jestem takim trochę robotem (wywiad), https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/olga-tokarczuk-ja-juz-jestem-takim-troche-robotem-wywiad/6zknwet [dostęp: 2022/03/18].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Radkowska-Walkowicz Magdalena, Sztuczna kobieta, w: tejże, Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 243–305.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szopa Katarzyna, Współdzielić świat. Gościnność różnicy płciowej w filozofii Luce Irigaray, w: Dyskursy gościnności. Etyka współbycia w perspektywie późnej nowoczesności, red. Adam Dziadek, Monika Glosowitz, Dawid Kujawa, Katrzyna Szopa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2018, s. 57–74.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Palec w soli, czyli krótka historia mojego czytanie, w: tejże, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020, s. 93–113.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Prawiek i inne czasy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tokarczuk Olga, Wizyta, w: tejże, Opowiadania bizarne, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018, s. 67–85.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ubertowska Aleksandra, Pisanie antropocenu z wnętrza grzybni. O prozie Olgi Tokarczuk, w: tejże, Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2020, s. 304–321.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##