Zgoda na zmianę Roślinna poezja Urszuli Zajączkowskiej jako odpowiedź na lęki antropocenu
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcony został trzem obszarom badawczym charakterystycznym dla roślinnej poezji Urszuli Zajączkowskiej. Pierwszy wiąże się z włączeniem człowieka do całości istnienia i wynika ze świadomości jego materialnych związków z innymi bytami. Drugi obszar to wyrażona i zapisana w tej poezji coraz większa zgoda na własną cielesność. Z kolei trzeci obszar stanowi próbę pogodzenia się z żałobnym doświadczeniem straty (utrata ludzi i zniszczenia w obrębie środowiska), a jednocześnie osiągnięcia zgody na świat, w którym żal i rozpacz stoją obok nadziei, związanej z przyszłym rozkwitem.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Brach-Czaina Jolanta, Metafizyka mięsa, w: tejże, Szczeliny istnienia, Wydawnictwo Dowody na Istnienie, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Festiwal Znaczenie. Dostęp online: https://znaczenia.pl/o-festiwalu/. Data dostępu: 12.02.2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gaj Pamięci Wołomińskich Żydów. Dostęp online: https://sztetl.org.pl/pl/media/105216-wolomin-gaj-pamieci-wolominskich-zydow. Data dostępu: 12.02.2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gramy takimi kartami, jakie dostaliśmy. Z Ewą Woydyłło rozmawia Aleksandra Klich, "Wysokie Obcasy", dodatek "Gazety Wyborczej" z dnia 19 marca 2022 r.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Haraway Donna, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/ częściowej perspektywy. Przeł. A. Czarnacka. Dostęp online: http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf. Data dostępu: 15.02.2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Latour Bruno, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, wstęp K. Abriszewski, przeł. A. Derra, K. Abriszewski, Universitas, Kraków 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec Andrzej, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mów do mnie naturo, mów. Spotkanie z Urszulą Zajączkowską. Dostęp online: https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1493604437517232. Data dostępu: 12.02.2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mytych Jagoda, Żałoba klimatyczna, w: Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, pod red. K. Jasikowskiej i M. Pałasza, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nocne szwendy po Wołominie. Dostęp online: https://www.youtube.com/watch?v=E16E9zsy97A. Data dostępu: 12. 02. 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rogowska-Stangret Monika, Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, wstęp M. Środa, il. M. Skrzeczkowska, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szymborska Wisława, Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Ligęza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2016. BN I, 327.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tablica. Gaj Pamięci Wołomińskich Żydów. Dostęp online: https://www.facebook.com/wspolbracia/photos/pcb.1256293358177674/1256293288177681/. Data dostępu: 12.02.2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajączkowska Urszula, Atomy, Zeszyty Poetyckie, Gniezno 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajączkowska Urszula, minimum, Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, Wrocław 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajączkowska Urszula, piach, Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, Wrocław 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajączkowska Urszula, Wiej!, „Znak” 2021, nr 4.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zrób, co możesz. Z Cecylią Malik, artystką malarką i aktywistką zaangażowaną w ochronę przyrody, rozmawia Martyna Słowik, w: Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk, pod red. K. Jasikowskiej i M. Pałasza, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##