Poetki wobec końca – liryka najnowsza a antropocen
Main Article Content
Abstrakt
Głównym celem artykułu są rozważania poświęcone antropocenowi, globalnemu ociepleniu i katastrofie klimatycznej pojmowanym jako wyjątkowe wyzwanie dla ludzkości oraz literacki temat w najnowszej poezji. W wierszach pisanych przez poetki w ciągu ostatnich kilku lat ta problematyka została podjęta na różne sposoby, prowadzące jednak do przeobrażeń wspólnotowej świadomości i zbiorowych emocji. Interpretacje utworów (pisanych m.in. przez Ewę Lipską, Marzannę Bogumiłę Kielar, Julię Fiedorczuk, Urszulę Zajączkowską, Justynę Bargielską, Ilonę Witkowską, Małgorzatę Lebdę) wiodą do szerzej zakrojonych wniosków: antropocen, jako być może ostatnia epoka w dziejach znanego nam świata, musi być traktowany jako szczególne wezwanie do ratowniczych działań, tak dla jednostek, jak i całego rodzaju ludzkiego.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, red. Jason W. Moore, przeł. K. Hoffmann, P. Szaj, W. Szwebs, Poznań 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Barcz Anna, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bargielska Justyna, Dziecko z darów, Lusowo 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bednarek Joanna, Oduczanie się człowieczeństwa: fantastyka i antropocen, „Teksty Drugie” 2020 nr 1.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czyżak Agnieszka, „Poprosiłam psa, żeby obwąchał wszystkie moje znamiona”. Dziecko z darów Justyny Bargielskiej, „Porównania” 2021 nr 2 (29).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Fiedorczuk Julia, Psalmy (2014-2017), Wrocław 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kielar Marzanna Bogumiła, Nawigacje, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kowalczyk Izabela, Nowy faszyzm czy kolektywna rebelia, w: Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu, red. P. Czapliński, J.B. Bednarek, Gdańsk 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lebda Małgorzata, Matecznik, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Legeżyńska Anna, Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Wydawnictwo PSP, Poznań 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Legeżyńska Anna, Od kochanki do psalmistki… Sylwetki, tematy i konwencje liryki kobiecej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Marzec Andrzej, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Morton Timothy, Lepkość, przeł. A. Barcz, „Teksty Drugie” 2018 nr 2.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Skarga Barbara, Tercet metafizyczny, Kraków 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śliwiński Piotr, Fermentacja kanonów, „Teksty Drugie” 2020 nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Węgrzyniak Anna, Ćwiczenia ekologicznej wyobraźni. O poezji Julii Fiedorczuk, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2018 nr 33.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wicherkiewicz Joanna, Gra, „Twórczość” 2020 nr 10.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zajączkowska Urszula, poziomo, „Twórczość” 2020 nr 10.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##