Reprezentacje istot nie‑ludzkich (zwierząt) w kinematografii Rekonesans
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł prezentuje najbardziej charakterystyczne dla dotychczasowych antropocentrycznych narracji filmowych formy obrazowania postaci pozaludzkich, potocznie zwanych zwierzętami. Wskazane są uzależnienia dyskursywne, ideologiczne oraz modele profilowania służące budowaniu kinowych reprezentacji tych istot. Omówione zostają, wraz z podtypami i przykładami, profile genologiczny, statusu oraz funkcji nie‑ludzi w zachodniej kinematografii.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bakke Monika, Bio‑transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Berger John, O patrzeniu, tłum. Sławomir Sikora, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bińczyk Ewa, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Haraway Donna, Manifest gatunków stowarzyszonych, tłum. Joanna Bednarek, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012, s. 241–260.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Janikowska Agata, Patrząc nie‑ludzkimi oczami: przypadek „Królika po berlińsku”, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 110, s. 156–171.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kalbarczyk Kamil, No animals were used in the making of the film? Postzwierzęta i zew antropomorfizmu w epoce CGI, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 110, s. 138–155.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ryder Richard D., Szowinizm gatunkowy, czyli etyka wiwisekcji, „Etyka” 1980, nr 18, s. 39–47.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Singer Peter, Wyzwolenie zwierząt, przeł. Anna Alichniewicz, Anna Szczęsna, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stańczyk Marta, Zmysłowa teoria kina, „EKRANy” 2015, nr 3–4 (25–26), s. 70–75.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tan Ed S., Film fabularny jako maszyna emocji, tłum. Jolanta Mach [w:] Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. Jacek Ostaszewski, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998, s. 248–276.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zarosa Urszula, Status moralny zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Artysta, reż. Michael Hazanavicius, Francja, 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Babe – świnka z klasą, reż. Chris Noonan, Australia, 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bear 71, reż. Leanne Alison, Jeremi Mendes, Kanada, 2001–2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Beethoven, reż. Brian Levant, USA, 1992.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ben Hur, reż. Wiliam Wyler, USA, 1959.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Biały Bóg, reż. Kornel Mundruczo, Węgry, 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Co jest grane, Davies?, reż. Ethan Coen, Joel Coen, USA, 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czas apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola, USA, 1979.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czego nauczyła mnie ośmiornica, reż. Pippa Ehrlich, James Reed, RPA, 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##