„Jak opisać miasto, które nie jest z kamienia, ale z ciała?” Doświadczenie ruchu i dotyku w lekturze dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych powieści miejskich jako szczególna forma flânerie
Main Article Content
Abstrakt
Nawiązując do przedstawionej w 2011 roku przez Hansa Ulricha Gumbrechta koncepcji „czytania nastrojów”, autorka artykułu stawia tezę, iż możliwy jest odbiór literatury w sposób uwzględniający doznania taktylne i kinetyczne. Kategoria nastroju wraz z instrumentarium z obszaru geopoetyki w nieoczekiwany sposób zyskały na przydatności w 2020 roku, w obliczu wywołanych pandemią COVID-19 zmian w życiu mieszkańców miast. Lektura „ze względu na nastrój” dwóch narracji o mieście - Pani Dalloway Virginii Woolf oraz Londyn NW Zadie Smith - pozwala wnioskować o słuszności postawionej tezy.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Baudelaire Charles, Malarz życia nowoczesnego, w: tegoż, Rozmaitości estetyczne, przeł. Joanna Guze, Wydawnictwo Słowo / Obraz Terytoria, Gdańsk 2002, s. 309–346.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Benjamin Walter, Pasaże, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Brzozowska Blanka, Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Debord Guy Ernest, Społeczeństwo spektaklu, przeł. Mateusz Kwaterko, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Debord Guy, Ernest, Teoria dryfu, w: Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, wybór i przekład Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015, s. 122–138.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gumbrecht Hans Ulrich, Czytanie nastrojów. Jak można pomyśleć dziś rzeczywistość literatury, w: Teoria, literatura, życie. Praktykowanie teorii w humanistyce współczesnej, red. Anna Legeżyńska, Ryszard Nycz, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012, s. 151–171.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gumbrecht Hans Ulrich, Produkcja obecności. Czego znaczenie nie może przekazać, przeł. Krzysztof Hoffmann, Weronika Szwebs, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gumbrecht Hans Ulrich, wykład zarejestrowany w Cambridge, 3.05.2016, http://www.crassh.cam.ac.uk/gallery/video/hans-ulrich-gumbrecht-why-prosody-and-rhythm-matter-in-poetry-and-in-the-hu (dostęp: 14.09.2020).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nycz Ryszard, O kolażu tekstowym. Zarys dziejów pojęcia, w: tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000, s. 247–292.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pallasmaa Juhani, Oczy skóry. Architektura i zmysły, przeł. Michał Choptiany, Instytut Architektury, Kraków 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rembowska-Płuciennik Magdalena, Dlaczego warto wrócić do zmysłów? Wokół literaturoznawczych inspiracji antropologią zmysłów, w: Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. Przemysław Czapliński, Anna Legeżyńska, Marcin Telicki, Poznań 2010, s. 129–138.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rembowska-Płuciennik Magdalena, Emocje w odbiorze literatury – perspektywy kognitywistyczne, w: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. Ryszard Nycz, Anna Łebkowska, Agnieszka Dauksza, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015, s. 402–414.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, TAiWPN Universitas, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sennett Richard, Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu, przeł. Magdalena Konikowska, Wydawnictwo Aletheia, Gdańsk 1996.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Smith Zadie, Londyn NW, przeł. Jerzy Kozłowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szalewska Katarzyna, Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie, Wydawnictwo Słowo / Obraz Terytoria, Gdańsk 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Woolf Virginia, Mrs Dalloway, Wordsworth Edition, Hertfordshire 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Woolf Virginia, Pani Dalloway, przeł. Krystyna Tarnowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##