Figuracyjność dotyku i ruchu w dyskursie sztuki
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł analizuje angażowanie tekstowych form reprezentacji dotyku i ruchu w działania figuracyjne dyskursu sztuki. Na wybranych przykładach utworów sztuki cyfrowej (literatury, rzeźby, instalacji, filmu), architektury ukazuje zjawisko wyprowadzania poetyki na poziom ponaddziedzinowy - tworzenie figur transdyskursywnych i transmedialnych, a także makrotekstów, czyli tekstów nadbudowanych nad zastanymi dyskursami. Artykuł dowodzi tezy, że źródłem eksplozji semantycznej w kulturze współczesnej jest tekstualizacja tego, co technologiczne, biologiczne, innodyskursywne.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bal Mieke, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. Marta Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Barthes Roland, Mitologie, przeł. Adam Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. Berger John, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Fundacja Aletheia, Warszawa 2008. Chwin Stefan, Hanemann, Wydawnictwo Tytuł, Gdańsk 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Demby Łucja, Kinestezja i cenestezja, czyli po co filmowi muzyka? Rola muzyki w koncepcji kinowej projekcji-identyfikacji Edgara Morina, w: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, Musica Iagellonica, Kraków 2003.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Domańska Ewa, „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie” 2007, nr 5.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Eshelman Raoul, Performatism in Architecture. On Framing and the Spatial Realization of Ostensivity, „Anthropoetics”, jesień 2001 / zima 2002, t. 7, nr 2, http://anthropoetics.ucla.edu/ap0702/arch2/ (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Giełżyńska Katarzyna, C()n Du It, https://vimeo.com/17594062 (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Heidegger Martin, Pytanie o technikę, w: tegoż, Odczyty i rozprawy, przeł. Janusz Mizera, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Heidegger Martin, Wprowadzenie do metafizyki, przeł. Robert Marszałek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
The Infinity Wall, Nexen University, Seul, https://www.youtube.com/watch?v=8Ws UHNxRVis (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łotman Jurij, Nieprzewidywalne mechanizmy kultury, przeł. Bogusław Żyłko, Wydawnic- two Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łotman Jurij, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. Bogusław Żyłko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Martinakis Adam, Last Kiss, The Inevitability of Time. Pieta, Nest of Time, https://vimeo.com/240683811 (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Muzeum Guggenheima w Bilbao – projekt Frank Gehry (Hiszpania 1997), https://archi- tectu.pl/aktualnosci/Muzeum-Guggenheima-w-Bilbao (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Nueva Tecnologia 7D Hologramas, https://www.youtube.com/watch?v=M89qpn3a4_I (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Public Media Art #5, „ART PERFORMANCE”, https://www.youtube.com/watch?v=o6Aopnw8f2c (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Reeves Byron, Nass Clifford, Media i ludzie, przeł. Hanna Szczerkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Royal Ontario Museum, projekt Daniel Libeskind, Toronto, https://architektura.info/architektura/polska_i_swiat/royal_ontario_museum (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Still Life (Martwa natura), projekt Scott Garner, http://szymonadamus.pl/wirtualne-owoce-pelne-zycia-wideo/ (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szczęsna Ewa, Cyfrowa semiopoetyka, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tańczący dom (Tančící dům nazywany też Ginger & Fred), projekt Frank Gehry, Praga 1994–1996, https://www.bryla.pl/bryla/7,85298,25039454,tanczacy-dom-w-pradze-pomost-miedzy-epokami-ikony-architektury.html (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Waber Dan, Strings, https://collection.eliterature.org/1/works/waber html (dostęp: 15.06.2022).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##