Prozodia zapisu w tekstach z pogranicza wiersza wolnego i prozy

Main Article Content

Wojciech Pietras
https://orcid.org/0000-0002-3079-5137

Abstrakt

W poszerzonym rozumieniu termin prozodii zapisu może służyć do opisu graficznej organizacji m.in. utworów z pogranicza wiersza wolnego i prozy. Prozodia zapisu, niezależna od triady proza–wiersz–tekst graficzny, staje się zbiorem parametrów każdego zapisanego tekstu. Analiza typograficzna pozwala opisać te właściwości przez pryzmat stopnia ciągłości tekstu oraz dwóch głównych parametrów determinujących tę właściwość: toku i toru lektury. Z kolei parametry te są wypadkową elementów, które można ulokować na trzech poziomach graficznej organizacji tekstu: wewnątrzwyrazowym, międzywyrazowym oraz na poziomie całego akapitu.  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pietras, Wojciech. 2024. „Prozodia Zapisu W Tekstach Z Pogranicza Wiersza Wolnego I Prozy”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 12 (grudzień):186-202. https://doi.org/10.24917/23534583.12.11.
Dział
Studia i szkice
Biogram autora

Wojciech Pietras - Uniwersytet Warszawski

doktorant w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich, Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania badawcze: pogranicze wiersza wolnego i prozy; teoria wiersza, zwłaszcza wolnego; poetyka delimitacji graficznej; kultura Internetu. Wybrane publikacje: Wers na pograniczach wersologii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021, nr 11(14), s. 259–273; Pogranicze wiersza wolnego i prozy w perspektywie wersologicznej. Próba diagnozy, „Forum Poetyki” 2021, nr 25, s. 42–59.

Bibliografia

Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska‑Bartmińska Stanisława, Tekstologia, PWN, Warszawa 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bazarnik Katarzyna, „Książka jako przedmiot” Michela Butora czyli o liberaturze przed liberaturą, w: Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, red. Katarzyna Bazarnik, Universitas, Kraków 2002, s. 171–194.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bazarnik Katarzyna, Dlaczego od Joyce’a do liberatury (zamiast wstępu), w: Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa, red. Katarzyna Bazarnik, Universitas, Kraków 2002, s. V–XVI.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

E. Szczęsna, Czy nowa epoka? Odpowiedź szukana w poezji (i nie tylko), w: Nowe dwudziestolecie, red. H. Gosk, Elipsa, Warszawa 2010, s. 498–514.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Bornstein George, Material modernism. The politics of page, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Helion, Gliwice 2002.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Cyranowicz Maria, mięso, w: Gada !zabić? Pa]n[tologia neolingwizmu, red. Maria Cyranowicz, Paweł Kozioł, Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2005.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dawidek‑Gryglicka Małgorzata, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Ha!art i Muzeum Współczesne we Wrocławiu, Kraków–Wrocław 2012.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

De Biasi Pierre-Marc, Genetyka tekstów, przeł. Filip Kwiatek, Maria Prussak, IBL PAN, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dłuska Maria, Próba teorii wiersza polskiego, Universitas, Kraków 2001.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dziadek Adam, Projekt krytyki somatycznej, IBL PAN, Warszawa 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, przeł. Czesława Tomaszewska, d2d.pl, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gazda Grzegorz, Architektonika graficzna poetyckiego utworu drukowanego, w: Literatura i metodologia, red. Jan Trzynadlowski, Ossolineum, Warszawa 1970.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, PWN, Warszawa 1975.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Grabowski Artur, Wiersz: forma i sens, Universitas, Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hochuli Jost, Detal w typografii, przeł. Agnieszka Buk, d2d.pl, Kraków 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Houston Keith, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, przeł. Magdalena Komorowska, Karakter, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Jury David, Co to jest typografia?, przeł. Kamil Kuraszkiewicz, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Konwicki Tadeusz, Pamflet na siebie, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kremer Aleksandra, Przypadki poezji konkretnej, IBL PAN, Warszawa 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Lisak‑Gębala Dobrawa, Ultraliteratura, Universitas, Kraków 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Łotman Jurij, Struktura tekstu artystycznego, przeł. Anna Tanalska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mayenowa Maria Renata, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. 3 popr. i uzup., Ossolineum, Wrocław 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Meschonnic Henri, L’enjeu du langage dans la typographie, „Littérature” 1979, nr 35, s. 46–56.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Miłobędzka Krystyna, [ty już dawno nie masz, życie moje…], w: tejże, Zbierane, Biuro Literackie, Wrocław 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mitchell Michael, Wightman Susan, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d.pl, Karków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pietras Wojciech, Pogranicze wiersza wolnego i prozy w perspektywie wersologicznej. Próba diagnozy, „Forum Poetyki” 2021, nr 25, s. 42–59.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pietras Wojciech, Wers na pograniczach wersologii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021, nr 11(14), s. 259–273.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Reuß Roland, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, przeł. Paweł Piszczatowski, d2d.pl, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rypson Piotr, Książki i strony, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2000.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sadowski Witold, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Universitas, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Saenger Paul, Space Between Words. The Origins of Silent Reading, Stanford University Press, Stanford 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Skibski Krzysztof, Poezja jako iteratura, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szabłowski Witold, Sprawiedliwi zdrajcy. Sąsiedzi z Wołynia, Znak, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczęsna Ewa, Czy nowa epoka? Odpowiedź szukana w poezji (i nie tylko), w: Nowe dwudziestolecie, red. Hanna Gosk, Elipsa, Warszawa 2010, s. 498–514.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczygieł Mariusz, Czytanie ścian, w: tegoż, Nie ma, Dowody na istnienie, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szczygieł Mariusz, Gwiazda wszystkich willi, w: tegoż, Nie ma, Dowody na istnienie, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Urbańska Dorota, Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej, IBL PAN, Warszawa 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wesołowski Jacek, Wizualność tekstu a tekst wizualny, w: Pogranicza i korespondencje sztuk, red. Teresa Cieślikowska, Janusz Sławiński, IBL PAN Wrocław 1980, s. 245–255.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii , wyd. 3, przeł. Marek Szalsza, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wolański Adam, Edycja tekstów, PWN, Warszawa 2023 (dodruk wyd. z 2008 r.)
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##