Ikoniczność jako medium doświadczeń. Margaret Freeman, The Poem as Icon, Oxford University Press, Oxford 2020, ss. 228.
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł jest recenzją książki Margaret Freeman The Poem as Icon, której autorka opisuje przebieg tego, co określa poznaniem poetyckim, z pomocą zdefiniowanego przez siebie pojęcia ikoniczności. Recenzja omawia wybrane punkty i główne założenia koncepcji
Freeman, w tym te problematyczne ze ściśle scjentystycznej perspektywy, a także sytuuje zaprezentowaną w książce teorię w kontekście innych znanych polskim czytelnikom opracowań humanistycznych z nurtu kognitywistycznego. W tekście podjęto także próbę oceny potencjału The Poem as Icon dla stanu polskich badań nad wierszem.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Brożek Bartosz, Granice interpretacji, Copernicus Center Press, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Freeman Margaret, The Poem as Icon A Study in aesthetic Cognition, Oxford University Press, Oxford 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Holder Alan, Rethinking Meter. A New Approach to the Verse Line, Associated University Presses, Lewisburg 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Hurley Matthew M., Dennett Daniel C., Adams Reginald B., Filozofia dowcipu. Humor jako siła napędowa umysłu, przeł. Rafał Śmietana, Copernicus Center Press, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Stockwell Peter, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, red. Elżbieta Tabakowska, przeł. Anna Skucińska, Universitas, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wróblewski Michał, Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wóycicki Kazimierz, Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Skład główny w Księgarni E. Wende i Spółka, Warszawa 1912, https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/ 5996/edition/30146/content [dostęp: 2024/06/30].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##