Ikoniczność jako medium doświadczeń. Margaret Freeman, The Poem as Icon, Oxford University Press, Oxford 2020, ss. 228.

Main Article Content

Wojciech Pietras
https://orcid.org/0000-0002-3079-5137

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Margaret Freeman The Poem as Icon, której autorka opisuje przebieg tego, co określa poznaniem poetyckim, z pomocą zdefiniowanego przez siebie pojęcia ikoniczności. Recenzja omawia wybrane punkty i główne założenia koncepcji
Freeman, w tym te problematyczne ze ściśle scjentystycznej perspektywy, a także sytuuje zaprezentowaną w książce teorię w kontekście innych znanych polskim czytelnikom opracowań humanistycznych z nurtu kognitywistycznego. W tekście podjęto także próbę oceny potencjału The Poem as Icon dla stanu polskich badań nad wierszem.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pietras, Wojciech. 2024. „ 228”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 12 (grudzień):458-63. https://doi.org/10.24917/23534583.12.26.
Dział
Parateksty i komentarze
Biogram autora

Wojciech Pietras - Uniwersytet Warszawski

doktorant w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich, Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania badawcze: pogranicze wiersza wolnego i prozy; teoria wiersza, zwłaszcza wolnego; poetyka delimitacji graficznej; kultura Internetu. Wybrane publikacje: Wers na pograniczach wersologii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021, nr 11(14), s. 259–273; Pogranicze wiersza wolnego i prozy w perspektywie wersologicznej. Próba diagnozy, „Forum Poetyki” 2021, nr 25, s. 42–59.

Bibliografia

Brożek Bartosz, Granice interpretacji, Copernicus Center Press, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Freeman Margaret, The Poem as Icon A Study in aesthetic Cognition, Oxford University Press, Oxford 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Holder Alan, Rethinking Meter. A New Approach to the Verse Line, Associated University Presses, Lewisburg 1995.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Hurley Matthew M., Dennett Daniel C., Adams Reginald B., Filozofia dowcipu. Humor jako siła napędowa umysłu, przeł. Rafał Śmietana, Copernicus Center Press, Kraków 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Stockwell Peter, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, red. Elżbieta Tabakowska, przeł. Anna Skucińska, Universitas, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wróblewski Michał, Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wóycicki Kazimierz, Forma dźwiękowa prozy polskiej i wiersza polskiego, Skład główny w Księgarni E. Wende i Spółka, Warszawa 1912, https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/ 5996/edition/30146/content [dostęp: 2024/06/30].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##