Zjawisko transmedialności w spektaklu Kosmos w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
Main Article Content
Abstrakt
Niniejszy artykuł jest spojrzeniem na teatr współczesny w kontekście jego przemian dokonanych pod wpływem rozwoju technologii i cywilizacji cyfrowej. Ma na celu ukazać zjawisko transmedialności teatralnej, czyli wykorzystywania nowych mediów w realizacji przedstawień teatralnych oraz określić podstawowe funkcje teatru współczesnego w społecznym odbiorze sztuki. Obecnie wielu jest reżyserów i twórców teatru, którzy pracując nad spektaklem bądź konkretnym wydarzeniem artystycznym, posługują się innowacyjnymi narzędziami medialnymi. Teatr funkcjonujący pod wpływem nowych mediów znacznie różni się w odbiorze od teatru wykształconego na drodze tradycji.
Downloads
Article Details
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Bauman Zygmunt, Płynna nowoczesność, przeł. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Braun Kazimierz, Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie, idee, zdarzenia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Dziamski Grzegorz, Nowe media a sztuka XX wieku, „Estetyka i Krytyka. Półrocznik Filozoficzny” 2000, nr 1, s. 51–85.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Goban-Klas Tomasz, Komunikowanie masowe, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 1999.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Golka Marian, Socjologia sztuki, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008. Gombrowicz Witold, Kosmos, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grzymisławski Piotr, Zwrot performatywny w teatrze postdramatycznym. „Przestrzenie Teorii” 2012, nr 17, s. 51–61.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kazimierska-Jerzyk Wioletta, Transmedialność jako poziom lektury, w: Sztuki przestrzeni transmedialnej, red. Tomasz Załuski, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, Łódź 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Konik Roman, Najnowsze Nowe Media i stare Nowe Media. Spór o definicję nowych mediów „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2016, nr 22, s. 20–38.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kopecka-Piech Katarzyna, Leksykon konwergencji mediów, TAiWPN Universitas, Kraków 2015.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kozłowski Krzysztof, Co to jest medium, „Images” 2011, nr 15–16, s. 203–209.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lehmann Hans-Thies, Teatr postdramatyczny, przeł. Dorota Sajewska, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Limon Jerzy, Brzmienie czasu, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Łotman Jurij, Uspieński Boris, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: Semiotyka kultury, wybór i oprac. Elżbieta Janus, Maria Renata Mayenowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mejłach Boris, Odbiór dzieła sztuki jako problem naukowy, „Pamiętnik Literacki” 1974, nr 4, http://bazhum.muzhp.pl (dostęp: 22.10.2018).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Niedurny Katarzyna, Polski VR. Rozmowa z Krzysztofem Garbaczewskim, „Dwutygodnik. com” 2017, nr 225, http://www.dwutygodnik.com/artykul/7490-polski-vr.html (dostęp: 16.08.2018).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ostrowska Joanna, „Teatr może być w byle kącie”. Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pavis Patrice, Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy, przeł. Piotr Olkusz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Sagan Carl, Kosmos, przeł. Maria Duch, Bronisław Rudak, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku, wybór i oprac. Anna Berestecka i in., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Węgrzyn Mateusz, Projekt spektakl: autor wideo. Rozmowa z Robertem Mleczko, „Dwutygodnik. com” 2015, nr 174, https://www.dwutygodnik.com/artykul/6289-projekt- -spektakl-autor-wideo.html (dostęp: 16.07.2018).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Załuski Tomasz, Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, Łódź 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://badanieteatru.pl
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://bazhum.muzhp.pl
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://teatralny.pl/recenzje/zle-sny-witolda,1791.html
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://www.dwutygodnik.com/artykul/7490-polski-vr.html
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
http://www.encyklopediateatru.pl/hasla/267/nowe-media-w-teatrze
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://culture.pl/pl/dzielo/kosmos-rez-krzysztof-garbaczewski
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://stary.pl/pl/repertuar/kosmos/
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://www.dwutygodnik.com/artykul/6289-projekt-spektakl-autor-wideo.html
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##