Ideologia jako czynnik niszczący doświadczenie dzieciństwa. Dialog o niemieckim dzieciństwie na kartach reportażu Magdaleny Grzebałkowskiej „Wojenka. O dzieciach, które dorosły bez ostrzeżenia”
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł stanowi próbę analizy obrazu niemieckiego doświadczenia dzieciństwa uwiecznionego w reportażu Magdaleny Grzebałkowskiej Wojenka. O dzieciach, które dorosły bez ostrzeżenia. Omawiany tekst jest przykładem konstruowanego przez reporterkę literackiego dialogu na temat przeżywania dzieciństwa w realiach motywowanego ideologią zaniku troski. Problem ten dotyczy zwłaszcza niemieckich bohaterów reportażu. Ich losom poświęcona jest analiza. Zróżnicowanie obrazu dzieciństwa analizowane jest w tekście z wykorzystaniem autorskiej teorii literackich przestrzeni dialogicznych.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bialer Olga, Pomiędzy hermeneutycznym rozumieniem w dialogu a etyką odpowiedzialności. Hansa-Georga Gadamera oraz Emmanuela Levinasa droga ku Innemu, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2014, nr 2, s. 207–226.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, red. Allison James, Alan Prout, Falmer Press, London–Washington 1990.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Gadamer Hans-Georg, Prawda i metoda, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Grzebałkowska Magdalena, Wojenka. O dzieciach, które dorosły bez ostrzeżenia, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Lista książek nominowanych do nagrody literackiej Nike w roku 2022, https://targiksiazki.pl/pl/aktualnosci/nagroda-nike-2022-mamy-liste-nominowanych [dostęp: 2024/08/21].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Luc Joanna, Czym jest rozumienie w humanistyce? Próba odpowiedzi Hansa-Georga Gadamera, „Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych” 2013, nr 25, s. 125–140.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ofierska Ewa, Polityka oświatowa Niemiec hitlerowskich, „Studia i Materiały Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego” 2019, nr 2, s. 7–34.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Piecuch Ewelina, Dzieciństwo jako wartość, „Wychowanie w Rodzinie” 2011, nr 3, s. 153–166, https://doi.org/10.61905/wwr/171220 [dostęp: 2025/11/04].
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Prokosz Małgorzata, Budowanie więzi w rodzinnych formach opieki, „Relacje. Studia z Nauk Społecznych” 2016, nr 1, s. 59–69.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Ryś Maria, Wpływ dzieciństwa na późniejsze życie człowieka, „Szczecińskie Studia Kościelne” 1992, nr 2, s. 71–76.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Samborska Iwona, Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2018, nr 4, s. 13–25.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Siwicki Marek, Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa, Wydawnictwo APS, Warszawa 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Śliwerski Bogusław, Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem, „Konteksty Pedagogiczne” 2020, nr 2, s. 9–24.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Zand Andrzej, Szkoła i wychowanie w Niemczech hitlerowskich, Polski Instytut Socjologiczny, Warszawa–Poznań 1939.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##