„Nie mogę, bo jestem stąd" Recenzja naukowa książki Kamili Rymajdo pt. „Jarmark", Bloomsbury Academic, New York 2025, ss. 126
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł omawia książkę Taco Hemingway’s Jarmark (Bloomsbury Academic, 2025) autorstwa Kamili Rymajdo – pierwsze anglojęzyczne opracowanie poświęcone polskiemu raperowi. Autorka analizuje album Jarmark (2020) w kontekście transformacji politycznej i społecznej Polski po 1989 roku, ukazując go jako artystyczną diagnozę postsocjalistycznej rzeczywistości. Centralnym zagadnieniem interpretacyjnym jest doświadczenie migracji, rozumiane zarówno jednostkowo, jak i jako trwały element polskiej kultury. Hemingway zostaje przedstawiony jako reemigrant poszukujący własnego języka pomiędzy lokalnością a globalnością. Rymajdo wskazuje na znaczenie środków poetyckich – rytmu, rymu, powtórzeń – w konstruowaniu tej tożsamości.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej nieograniczonej w czasie - zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach Creative Commons Attribution CC-BY 4.0. (uznanie autorstwa). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bradley Adam, Book of Rhymes. The Poetics of Hip Hop, Basic Civitas Group, New York 2009, s. 51–52.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Florczyk Tomasz, Rap to nie zabawa już: obrzeża genologii, czyli gatunki literackie obecne w tekstach polskich twórców hip-hopowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. J. Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Kulawik Adam, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Antykwa, Kraków 1997.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mastalski Arkadiusz Sylwester, Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji, [w:] Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej, red. M. Miszczyński, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, s. 118–120.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Malicka Patrycja, Cykl prozatorski (cykl narracyjny, cykl opowiadań), „Forum Poetyki” 2017, nr 10, s. 132–139.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Mastalski Arkadiusz Sylwester, Twórca hiphopowy jako artysta intermedialny: άοιδός, vates, performer, „Studia de Cultura” 2013, nr 5, s. 136–151.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Pryszmont Martyna, Rap story. Biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości Taco Hemingwaya, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2023, nr 24, s. 221–240.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rawski Jakub, Rzeczywistość dorosłych milenialsów, „Twórczość” 2025, nr 1, s. 140–143.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rymajdo Kamila, Polish Hip Hop at Home and Abroad. Return Migration in the Work of Taco Hemingway, „Journal of World Popular Music” 2023, t. 10, nr 2, s. 163–187.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Rymajdo Kamila, Hashtag 0161: Did Bugzy Malone put Manny on the map?, „Popular Music History” 2015, t. 10, nr 1, s. 82–98.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Szwed Piotr, Patrz trochę szerzej. Hip-hopowy kurs literatury, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
Tracz Joanna, Z winylu i z kompakt dysku, „Znak” 2025, nr 838, s. 98–101.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
en.wikipedia.org/wiki/33⅓ (dostęp: 21.10.2025).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://genius.com/albums/Taco-hemingway/Jarmark (dostęp: 21.10.2025).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##
https://kamilarymajdo.com (dostęp: 21.10.2025).
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##