Płynna aetonormatywność

Main Article Content

Katarzyna Wądolny-Tatar
https://orcid.org/0000-0001-6972-1138

Abstrakt

Wśród dominant wieloautorskiej narracji o aetonormatywności i pokoleniowości w numerze rocznika „AUPC. Studia Poetica” (2025) pojawiają się i powtarzają pewne idee czy założenia, niekiedy formułowane nie tylko jako przekonania, ale i jako obawy Po pierwsze: nie da się żadnego z przejawów normatywności (z dowolnymi prefiksami: aeto- / neuro- / meta- / hetero- itp.) odseparować od refleksji na temat mechanizmów społecznego wytwarzania, użyteczności i nieużyteczności norm w ogóle. Po drugie: normy zawsze mają charakter różnicujący i rozgraniczający, i jako takie najmocniej działają na granicy ustalonego ładu i anomii, radykalizacji i demokratyzacji, ekskluzji i inkluzji. Po trzecie: refleksja nad normatywnością ma dzisiaj charakter intersekcjonalny (z tendencją do analizy materialistycznej), trudno jest bowiem wyizolować problemy metrykalnego wieku czy traktować namysł nad okresami życia (jak dzieciństwo czy starość) jako osobne pola i kierunki badawcze, niepołączone z kategoriami: generacji, rodziny, tożsamości płciowej, przynależności rasowej, klasowej, etnicznej, narodowej itd. Po czwarte: zauważalna jest skłonność do rewizyjnej czy rewindykacyjnej analizy tych obszarów jako przeciwwaga dla zaniedbań kulturowych (np. widoczna w narracjach odzyskiwania głosu przez grupy
czy wspólnoty, narracjach antydyskryminacyjnych), jak i dążność do znaczeniowego upłynniania i niewyostrzania kategorii i pojęć analitycznych, które nie proponują wówczas opisu poprzez analogie, stosowność, odpowiedniość, a nawet statystyczną
większość, jawią się jako dynamiczne, złożone obszary badawcze, a nawet ich sploty. Każda norma jest teorią, życie jako biopraktyka ujawnia szeregi odstępstw, anomalii, zakłóceń – jakkolwiek opresyjnie nie zabrzmią tu te określenia. Również parametry wieku i okresów życia ulegają rozchwianiu, przesunięciu, a nawet załamaniu, w wyniku progresów i regresów społecznych. Lektura pomieszczonych w numerze rocznika artykułów wskazuje też na istotne pola badawcze. Należą do nich wyobrażenia starości kobiet, kulturowo ukształtowane i modyfikowane wizerunki babć, bab, wiedźm, czarownic w literaturze fantastycznej (np. fantastyce słowiańskiej), literaturze dla dzieci i młodzieży, literackim praktykowaniu autobiografii dla dorosłych, sagach rodzinnych – w aspekcie
tożsamościowym, etnicznym, międzygeneracyjnym. Bardzo mocno wybrzmiewają w studiach i szkicach doświadczenia związane z chorobą, śmiercią, migracją, wojną jako jednostkowymi i zbiorowymi, osobistymi i cywilizacyjnymi kryzysami, zrównującymi
„prawa” wieku, tragicznie i traumatycznie anihilującymi dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość. Wiele uwagi badacze poświęcili stanom brzegowym ludzkiej egzystencji: dzieciństwu i starości, jak również sytuacjom odwrócenia ról w procesach parentyfikacji, motywowanych chorobą, niedołężnością starszych osób,generującymi ograniczenia, postrzegane także jako zdziecinnienia. Refleksja nad infantylizacją w wielu artykułach dotyczyła też stanu kultury. Obszarem, w którym spotykają się reprezentacje generacji, jest niezmiennie wspólna lektura (np. czytanie dzieciom), ale także tworzenie literatury dla dzieci i promowanie jej. Ponadkulturowo
i ponadpokoleniowo działają zawsze przekazy ikoniczne – m.in. analizowane w numerze czasopisma komiksy, mapy, książki obrazkowe.
Aetonormatywność, jako rama analityczna i komunikacyjna, pojawia się najczęściej w badaniach nad literaturą dla dzieci i młodzieży. Badacze wskazują na ryzyko odnoszenia jej tylko do kategorii wzrostu, kierowanego rozwoju, społecznego formowania „ku dorosłości”. Są dalecy od postrzegania dzieciństwa jako stanu nienormatywnego, a dorosłości jako normy. Aetonormatywność nie może dziś stanowić samodzielnego parametru społecznie klasyfikującego. W ujęciu diachronicznym i synchronicznym składa się na nią zespół kulturowych zjawisk – dynamicznych, ruchomych, płynnych. Kooperacyjny charakter zbiorowego życia zakłada wspóistnienie i współdziałanie pokoleń, jednostek i grup różniących się wiekiem, tożsamością płciową, rasową, klasową itp. Intersekcjonalny
model funkcjonowania społeczeństwa (i zarazem uprawiania nauki) osłabia więc ryzyko instrumentalnego wykorzystania tych różnic, bezrefleksyjnej reprodukcji stereotypów czy realizacji zastanych socjokulturowych scenariuszy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Wądolny-Tatar, Katarzyna. 2025. „Płynna aetonormatywność”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 13 (grudzień):4-27. https://doi.org/10.24917/23534583.13.1.
Dział
Wstępne rozpoznania
Biogram autora

Katarzyna Wądolny-Tatar - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej

profesor uczelni w Katedrze Teorii i Antropologii Literatury IFP w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, kierownik tej katedry. Autorka książek: Metaforyka oniryczna w liryce Młodej Polski (2006), Kołysanka w liryce XX i XXI wieku. Emergencja gatunku literackiego (2014), Narracje (re)konstrukcyvjne, narracje interwencyjne, literackie reprezentacje dzieciństwa (2021). Współautorka książki Fenografia rodzinna. Studia i szkice o twórczości Teresy Ferenc, Zbigniewa Jankowskiego, Anny Janko, Mileny Wieczorek (2017). Współredaktorka kilkunastu wieloautorskich monografii, m.in.: Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze (2016), Okolice Zegadłowicza (2020), Od rymu do wiersza. Refleksja nad poezją dla dzieci w drugiej połowie XX i XXI wieku (2023). Zastępca redaktor naczelnej rocznika „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”. W polu jej badawczych zainteresowań mieści się genologia, tropologia i metarefleksja literacka, polska poezja XX i XXI wieku, proza kobiet, literatura dla dzieci i młodzieży. Jest przewodniczącą kapituły krakowskiej Nagrody „Żółtej Ciżemki” za książkę dla
dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Bauman Z., Leoncini T., Płynne pokolenie, przeł. Sz. Żuchowski, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2018.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Błaszczak M., Płynność – od Heraklita do Baumana, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 31, s. 109–134.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Boruszkowska I., Tekst infirmeryjny albo topografia doświadczenia medycznego, „Przestrzenie Teorii” 2017, nr 28, s. 109–127.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Czapliński P., Śmierć, śmierć, inne życie. Wieś w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku, „Teksty Drugie” 2017, nr 6, s. 13–35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Dymel-Trzebiatowska H., Doksyczny portret Mamusi Muminka. Próba reinterpretacji postaci, „Perspektywy Kultury” 2025, nr 2, s. 251–263.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Glensk U., Lesiak M., Mozaikowe prawdy. Narracje quasi-faktyczne w reportażu literackim, „Konteksty Kultury” 2021, z. 3, s. 314–325.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Glosowitz M., Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych, Wydawnictwo Biblioteki Śląskiej, wyd. II uzup. i popr., Katowice 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Gralewicz-Wolny I., Mytych-Forajter B., Po pierwsze. O literaturze dla dzieci (i nie tylko), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Johns A., Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru, tłum. K. Byłów, Muzeum Mitologii Słowiańskiej, Owidz 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kania A., Lekcje (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej, TAiWPN „Universitas”, Kraków 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karolak S., Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947–1991. Kanon, który nie powstał, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2014.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Karwatowska M., Szpyra-Kozłowska J., Lingwistyka płci. On i ona w języku, wyd. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Konstelacje krytyczne, tom I: Teorie i praktyki, tom II: Antologia, red. D. Kozicka, M. Świerkosz, K. Trzeciak, TAiWPN „Universitas”, Kraków 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kuciel-Frydryszak J., Chłopki. Opowieść o naszych babkach, wyd. I, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Kuciel-Frydryszak J., Służące do wszystkiego, wyd. II, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mamzer H, Opieka nad zwierzętami. Wyzwania etyczne i społeczne, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mamzer H., Zwierzę jako podmiot. O metastrategiach kolonizowania przyrody, „Porównania” 2014, nr 15, s. 75–90.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, wstęp. W. Adamski, PIW, Warszawa 1978.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Muca K., Opowiedzieć niepełnosprawność. Wybrane problemy kulturowych reprezentacji niepełnosprawności, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nęcka E., Normatywność w perspektywie psychologicznej, [w:] W świecie powinności, red. B. Brożek, M. Hohol, Ł. Kurek, J. Stelmach, Copernicus Center Press, Kraków 2013, s. 235–251.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nikolajeva M., The Magic Code: The Use of Magical Patterns in Fantasy for Children, Almqvist & Wiksell International, Stockholm 1988.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Nikołajeva M., Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers, Routledge, New York – London 2020.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Oleszkowicz A., Senejko A., Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji, wyd. I, dodr., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Pekaniec A., Babizna? Babcie jako bohaterki rodzimej prozy kobiet po 2010 roku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 2, s. 123–132.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Przybylska E., Wajsprych D., Pokolenia odkryte i nieodkryte. Wgląd w niemieckie badania edukacyjne nad dzieciństwem, młodością, dorosłością i starością, „Przegląd Pedagogiczny” 2019, nr 1, s. 21–36.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Rybak K., Obrazowanie Zagłady. Narracje holocaustowe w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Synergia słów i obrazów. Badania ikonotekstu w Polsce, red. H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, M. Cackowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szopa K., Krytyczne ujęcie feminizmu intersekcjonalnego z perspektywy feministycznej teorii społecznej reprodukcji, „Teksty Drugie” 2023, nr 3, s. 249–264.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Szubert M., Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze, [w:] Fragmenty dyskursu maladycznego, red. M. Ganczar, I. Gielata, M. Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019, s. 17–35.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tomczok M., Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka, ideologia, popkultura, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2017.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Tosiek A., Przepraszam za brzydkie pismo. Pamiętniki wiejskich kobiet, wyd. I, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2025.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Twenge J. M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w erze smartfonów są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i kompletnie nieprzygotowane do dorosłości, i co to oznacza dla nas wszystkich. przeł. O. Dziedzic, Wydawnictwo Smak Słowa,
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Sopot 2019.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Twenge J.M., Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, przeł. A. Nowak-Młynkowska, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2024.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wójcicki K., Mój przyjaciel trup. Opowieść o życiu i śmierci Albrechta grafa von Krockow, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Wójcik-Dudek M., W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zatora A., Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Zwierzęta, ludzie, przemoc, red. H. Mamzer, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2023.
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://www.uni.lodz.pl/wydarzenia/szczegoly/malo-znane-oblicza-muminkow-wyklad- w-mediatece-memo [informacja o wykładzie Jarosława Płuciennika, Mało znane oblicza Muminków, Mediateca MeMo w Łodzi, wydarzenie: 16 maja 2025]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

https://muzeumkinematografii.pl/czy-muminki-i-ich-myslenie-moga-zbawic- -swiat-spotkanie-z-prof-jaroslawem-pluciennikiem/ [spotkanie z Jarosławem Płuciennikiem, Czy Muminki i ich myślenie mogą zbawić świat?, Muzeum Kinematografii
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

w Łodzi, wydarzenie: 24 października 2023]
##plugins.generic.googleScholarLinks.settings.viewInGS##

Inne teksty tego samego autora